KNP Icon

TAGAL KG.NUNTUNAN
dengan kerjasama JABATAN PERIKANAN SABAH


Anda warga Kg.Nuntunan? Perlu login utk melihat semua topik...

Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests :: 1 Bot

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 34 on Mon Jun 07, 2010 1:17 pm
Latest topics
» Yang pertama...
by Prisca Thu Sep 24, 2015 10:40 pm

» FIFA 2014
by edy Thu Jul 24, 2014 2:08 pm

» kaamatan 2013?
by Admin Thu Apr 17, 2014 6:53 pm

» Penduduk kg semakin maju
by Admin Tue Apr 15, 2014 9:34 pm

» KEM KESIHATAN UNTUK WARGA KG.NUNTUNAN
by sabtu Sat Apr 12, 2014 7:10 pm

» Barisan AJK JKKK Kg.Nuntunan 2014
by Admin Sat Apr 12, 2014 6:38 pm

» Senarai Koleksi Lagu (lirik)
by Admin Sun Mar 30, 2014 10:59 pm

» JOY Music Centre -Keningau
by edy Fri Feb 07, 2014 4:09 pm

» Aktiviti "org kita" di luar negeri / luar kg nuntunan
by edy Tue Jan 21, 2014 6:15 pm

» Pelawat '3rd tRAINING PROGRAM' -15okt2013
by Admin Mon Dec 09, 2013 5:28 pm

» Tahniah... ClarineSisca Clare Japrin (25sept2013)
by Admin Mon Dec 02, 2013 11:18 am

» Barking at the moon
by Admin Sat Nov 23, 2013 7:58 pm

» UPSR 5A di kg Nuntunan
by Admin Tue Nov 19, 2013 8:24 pm

» Penternakan ikan TALAPIA .. mari bincang
by edy Fri Aug 23, 2013 1:25 pm

» Jangan tebang/musnahkan pokok ini
by Admin Sat Aug 17, 2013 11:21 pm

» Gambar-gambar Tagal
by Admin Tue Aug 06, 2013 2:08 pm

» Rokok elektronik (e-cigarette)
by Admin Fri Jul 19, 2013 10:41 pm

» Post Mortem Kaamatan 2013 Kg.Nuntunan -13julai2013
by Prisca Fri Jul 19, 2013 8:52 pm

» Gambar2 Kaamatan Kg.Nuntunan -22jun2013
by Admin Mon Jul 15, 2013 2:53 pm

» Sumbangan Pesta Menuai 2013
by Admin Fri Jul 12, 2013 10:52 am

KNP Chatbox


Visitors / Pengunjung / Pelawat

Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by eJery on Mon Aug 31, 2009 1:35 pm

Objektif:

1) Kita mau tau siapa yang pernah jadi Bomoh di kampung kita (Identiti).
2) Mengetahui apa kepakaran dia (Bidang apa saja yand dia cun, mengubat.. dll).
3) Apa sumbangan dia sama orang2 d kg kita.
4) Macam mana dia dapat tu kebolehan yang dia ada (Sejarah).

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by Ansis on Mon Aug 31, 2009 1:48 pm

org2 yg saya tau...

1. kundikoi
2. lisong
3. kintagu
4. botindoi
5. ...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by eJery on Mon Aug 31, 2009 2:02 pm

5) Si aki Kundaya. Dia bomoh juga ka tu? Dia mengubat urang kan, pandai mengitutun lagi.

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by edy on Mon Aug 31, 2009 2:07 pm

bagus ni tred... sekurang2nya org akan tahu yg bomoh / boboliyan ni pernah ada di kg kita... tidak tau la samada masih ada yg mengamalkan atau tiada...

kami punya nenek si lungkiying pun pernah juga jadi boboliyan ...

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by Ansis on Mon Aug 31, 2009 2:13 pm

si aki kundaya pandai mongintutun... anak2 dia tu adakah yg belajar?

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by eJery on Mon Aug 31, 2009 8:01 pm

Sia dingar2 si aki mau kasi waris sama si Tuan Mook, tapi dia nda mau. Yg sa pernah dgr si Odu Kundikoi lah. Dia bekawan sama Jin. Siapa suda nama tu jin tu.

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by freddybenz on Mon Aug 31, 2009 8:07 pm

Junganjat mangkali....tapi c ilis ba yg pandai sudah .....cuba tanya dia...hahahahah

freddybenz
Pengunjung Tetap

Posts : 669
Join date : 2009-06-16
Age : 41
Location : Desa Sepi Kg N2n Apin-Apin

View user profile

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by freddybenz on Mon Aug 31, 2009 8:12 pm

oh ya c Bungis pun pandai juga ba..tapi timporon saja yg dia tahu kasi mati ..ada cerita dia yg mo minta roliu dgn c kawal tapi...susah dui punya syarat....yg sebelum di meninggal la...mcm c modusin pun begitu...sensara dia kena cuba.....

freddybenz
Pengunjung Tetap

Posts : 669
Join date : 2009-06-16
Age : 41
Location : Desa Sepi Kg N2n Apin-Apin

View user profile

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by eJery on Mon Aug 31, 2009 8:15 pm

Ai buli kasi roliu ka pula tu kebolehan tu?

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by Admin on Mon Aug 31, 2009 10:38 pm

boleh diperturunkan itu... bah tuan jerry, mcmana? berminat? boleh jumpa si atuk2... Very Happy

_________________

Admin
Admin

Posts : 4885
Join date : 2009-06-09

View user profile http://nuntunankeningau.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by freddybenz on Mon Aug 31, 2009 11:42 pm

ya buli bah tu jery...ko mau....nanti ko plng kg dulu la..heheheheh..tapi ada pantang dan syarat mai tu...kalu ko inda takut......

freddybenz
Pengunjung Tetap

Posts : 669
Join date : 2009-06-16
Age : 41
Location : Desa Sepi Kg N2n Apin-Apin

View user profile

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by MooK on Tue Sep 01, 2009 12:01 am

eJery wrote:Sia dingar2 si aki mau kasi waris sama si Tuan Mook, tapi dia nda mau. Yg sa pernah dgr si Odu Kundikoi lah. Dia bekawan sama Jin. Siapa suda nama tu jin tu.

hahaha... sia tida layak bah tuan jerry.. lagi pun susah bah tu mau hafal dia punya baca-bacaan,, banyak juga dia ajar sia dia punya baca-bacaan tapi semua sia sudah lupa kecuali tu bacaan mau pugai sumandak kakakakaka...

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by eJery on Tue Sep 01, 2009 1:26 pm

Mook... Ajar sia. Hehehhee.. Ko mana buli lagi pakai tu, suda ada bini. Bagi sia lah. Hahaha..

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by Ansis on Tue Sep 01, 2009 1:42 pm

kau pun tidak boleh tuan, nt habis org2 sana kau gasak... Very Happy

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by eJery on Tue Sep 01, 2009 5:21 pm

Hahahhaa...

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by jo on Tue Sep 01, 2009 9:25 pm

saya mook ... buli kau poroliu tempat saya ka? mau juga ba ini...

jo
Pengunjung Senior

Posts : 284
Join date : 2009-06-16

View user profile

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by MooK on Tue Sep 01, 2009 10:04 pm

kamu pernah dengar ka tu lagu c ampal menggatal talipok... mula² dia baca jampi kan lepas tu dia nyanyi.. jampi tu adalah untuk pugai perempuan.. kalau ko yang baca jampi tu dan masa yang sama tu perempuan tingu mata ko, kompom tu sumandak ikut pulang.. kamu tida perasan ka kalau c ampal buat konsert lagu ni dia tutup mata baca tu jampi...

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by Golun on Tue Sep 01, 2009 10:19 pm

ada juga bomoh yg sia dingar monindaat orng sampai orng yg kana sindaat tu sakit..btl ka tu..????

Golun
Pengunjung Senior

Posts : 316
Join date : 2009-06-20

View user profile

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by MooK on Tue Sep 01, 2009 10:22 pm

Golun wrote:ada juga bomoh yg sia dingar monindaat orng sampai orng yg kana sindaat tu sakit..btl ka tu..????
kalau bomoh yang begini bagus jangan kasi biris nanti dia sindaat org hehe..

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by eJery on Tue Sep 01, 2009 10:41 pm

MooK wrote:
Golun wrote:ada juga bomoh yg sia dingar monindaat orng sampai orng yg kana sindaat tu sakit..btl ka tu..????
kalau bomoh yang begini bagus jangan kasi biris nanti dia sindaat org hehe..

Ya.. Sia pun ada dingar tu. Bukan saja trus sakit, macam yang terus mati pun ada. Patut org2 macam ni DIPULAUKAN, paling bagus terus kasi hantar ini orang pigi Papua New Guinea.

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by Golun on Tue Sep 01, 2009 11:17 pm

sia sukung ko tuan jerry.

Golun
Pengunjung Senior

Posts : 316
Join date : 2009-06-20

View user profile

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by Ansis on Tue Sep 01, 2009 11:58 pm

MooK wrote:kamu pernah dengar ka tu lagu c ampal menggatal talipok... mula² dia baca jampi kan lepas tu dia nyanyi.. jampi tu adalah untuk pugai perempuan.. kalau ko yang baca jampi tu dan masa yang sama tu perempuan tingu mata ko, kompom tu sumandak ikut pulang.. kamu tida perasan ka kalau c ampal buat konsert lagu ni dia tutup mata baca tu jampi...
kau sdh apal kah jampi itu tuan mook? jd, yg saaaaaanna ranau tu mcmana? ada kau tingu mata dia? Very Happy

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by MooK on Wed Sep 02, 2009 11:44 am

hahaha.. sia mengurat yg sana ranau belum lagi sia tau pasal tu jampi.. Razz
mau tingu ayat power bah hehehe

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by Ansis on Wed Sep 02, 2009 8:08 pm

hehe... memang kau boleh tahan tuan...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by liau7080 on Thu Sep 03, 2009 1:58 pm

cuba kita senaraikan bomoh di kg nuntunan dan peranan sekaligus:
1. Kundaya(mongintutun)
2. Bungis(tukang buka dan kasi losod timporon)
3. kamurang sambung laaaa.....ada lagi tu sana dakat dupis hehe..

liau7080
Moderator
Moderator

Posts : 148
Join date : 2009-06-26
Age : 41
Location : apin2, keningau.

View user profile

Back to top Go down

Re: Bomoh yang ada di Kg. Nuntunan. Siapa dia?

Post by Sponsored content Today at 4:46 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum