KNP Icon

TAGAL KG.NUNTUNAN
dengan kerjasama JABATAN PERIKANAN SABAH


Anda warga Kg.Nuntunan? Perlu login utk melihat semua topik...

Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 34 on Mon Jun 07, 2010 1:17 pm
Latest topics
» Yang pertama...
by Prisca Thu Sep 24, 2015 10:40 pm

» FIFA 2014
by edy Thu Jul 24, 2014 2:08 pm

» kaamatan 2013?
by Admin Thu Apr 17, 2014 6:53 pm

» Penduduk kg semakin maju
by Admin Tue Apr 15, 2014 9:34 pm

» KEM KESIHATAN UNTUK WARGA KG.NUNTUNAN
by sabtu Sat Apr 12, 2014 7:10 pm

» Barisan AJK JKKK Kg.Nuntunan 2014
by Admin Sat Apr 12, 2014 6:38 pm

» Senarai Koleksi Lagu (lirik)
by Admin Sun Mar 30, 2014 10:59 pm

» JOY Music Centre -Keningau
by edy Fri Feb 07, 2014 4:09 pm

» Aktiviti "org kita" di luar negeri / luar kg nuntunan
by edy Tue Jan 21, 2014 6:15 pm

» Pelawat '3rd tRAINING PROGRAM' -15okt2013
by Admin Mon Dec 09, 2013 5:28 pm

» Tahniah... ClarineSisca Clare Japrin (25sept2013)
by Admin Mon Dec 02, 2013 11:18 am

» Barking at the moon
by Admin Sat Nov 23, 2013 7:58 pm

» UPSR 5A di kg Nuntunan
by Admin Tue Nov 19, 2013 8:24 pm

» Penternakan ikan TALAPIA .. mari bincang
by edy Fri Aug 23, 2013 1:25 pm

» Jangan tebang/musnahkan pokok ini
by Admin Sat Aug 17, 2013 11:21 pm

» Gambar-gambar Tagal
by Admin Tue Aug 06, 2013 2:08 pm

» Rokok elektronik (e-cigarette)
by Admin Fri Jul 19, 2013 10:41 pm

» Post Mortem Kaamatan 2013 Kg.Nuntunan -13julai2013
by Prisca Fri Jul 19, 2013 8:52 pm

» Gambar2 Kaamatan Kg.Nuntunan -22jun2013
by Admin Mon Jul 15, 2013 2:53 pm

» Sumbangan Pesta Menuai 2013
by Admin Fri Jul 12, 2013 10:52 am

KNP Chatbox


Visitors / Pengunjung / Pelawat

Mandi tarigison

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

Mandi tarigison

Post by Admin on Thu Jul 02, 2009 1:34 pm



Ingat lagi mandi tarigison ketika kecil2 dulu? Lepas sj sekolah, jalan raya besar tp di sini juga laluan yg dipilih utk pulang. Lepas tu mandiberjam2 sampai kabur mata, hehe...

Amalan ini (mandi tarigison) tdk lagi kelihatan diamalkan oleh generasi muda sekarang ini, mungkin kerana perubahan minat atau perubahan yg disebabkan pengaruh kemodenan. Kanak2 sekarang ini telah ketinggalan sesuatu pengalaman yg begitu menyeronokkan yg telah dilalui oleh generasi2 senior. Pengalaman ini tdk dinafikan telah memberi banyak pengalaman berguna, kehidupan berdikari dan sosial yg sangat2 berguna di kehidupan dewasa sekarang ini. Walaupun ketika itu kehidupan adalah serba-serbi kekurangan, hidup tetap menyeronokkan.

Arus kemodenan dunia telah banyak mempengaruhi minda generasi baru sekarang ini. Pd sesiapa yg kurang teguh pendiriannya, maka banyaklah unsur2 kurang baik yg meresap dlm minda. Keadaan ini banyak dilihat dlm kehidupan kita sekarang ini. Apapun, semoga segala apa yg diimpikan akan tercapai & menjadi kenyataan.

Admin
Admin

Posts : 4885
Join date : 2009-06-09

View user profile http://nuntunankeningau.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by eJery on Thu Jul 02, 2009 11:06 pm

Bukan sekadar mandi tarigison, mandi di terowong pun ada. budak2 skrg manada lagi yang p mandi di dlm torowong.

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by MooK on Thu Jul 02, 2009 11:55 pm

dulu yang best ni tarigison dia punya siring² belum kena simin ba.. senang terjun dari atas,, sekarang susah sudah abis simin melulu hahaha

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by liau7080 on Fri Jul 03, 2009 9:57 am

siok la bila teringat masa dulu2..bila cakap saja pasal mandi d terigison mmg banyak la kenangan tu...masa tu kan kami budak2 lagi..kadang2 bila pulang dari skolah,terus terjun mandi sana terigison..bawah sikit ngam2 sawah diurang c danggula..masa tu,,sambil kami mandi dan bermain, sambil itu juga la kami tingu sulap c danggula abis ada limau sana kan..time tu limau c danggula la yang paling top sebab dia punya rasa manis bah..masa tu c danggula susah betul mo kawal budak2 mencuri limau dia abis kami semua lincah2 belaka..kalau sabalah terigison dia kawal, kami ikut bawah sungai, lepas tu palan2 kami panjat pokok limau dia heheee..
Kadang2 kami singaja mirulun-rulun sana sungai..bila ngam2 kami sampai sana ada limau kami naik p manakau hehe...Pa pun itu dulu(skrg suda tobat, dan kmi minta maaf betul dengan empunya limau tsbt),dan bagi generasi skrg jgn la kmu ikut mcm perangai kami dulu..Kepada muda2 zaman skrg hindarilah perbuatan tidak bermoral spt hidu gam, mencuri dan bergaduh..sesungguhnya keadaan muda mudi skrg amat membimbangkan berbanding zaman muda mudi dulu.. affraid

liau7080
Moderator
Moderator

Posts : 148
Join date : 2009-06-26
Age : 41
Location : apin2, keningau.

View user profile

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by Ansis on Fri Jul 03, 2009 11:37 pm

hehe... mimang siok mandi tarigison... kalau ada lg itu 'tambangau' pigi masuk tabasan, hehehe siokkkk... Very Happy

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by eJery on Sat Jul 04, 2009 10:07 am

sekali sekala p mandi sana tarigison la sebab bkn selalu ada. paling2 kalau si jimmy (jy) p buka tu penutup sana putih2 baru ada air masuk sana.

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by edy on Sat Jul 04, 2009 10:33 pm

ha...ha.. ni cerita paling menairk sebab tarigison tu sebenarnya berasal dari perkataan "irrigation" atau pengairan (BM)... dan sejarah nya juga sangat unik!!!

org yg mula2 kerja dgn irrigation ialah si agus!!!! Atau agustine bapa dorang si ipag ambrose!

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by MooK on Sat Jul 04, 2009 11:59 pm

sia kenal saja tu parit org sebut² sudah tarigison.. baru sia tau irrigation pula tu Razz

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by eJery on Sun Jul 05, 2009 1:01 pm

terbuktilah org2 kita yang dulu lagi selalu cakap bahasa inggeris.

irrigation jadi tarigison.
office jadi dupis.

he he he...

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by edy on Sun Jul 05, 2009 3:54 pm

paling siok sambil minrulun-rulun...

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by MooK on Thu Jul 09, 2009 12:40 pm

tiba² kemarin kami pegi mandi tarigison.. rindu betul mandi sana diabilang c golun.. hahaha

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by Ansis on Sun Jul 12, 2009 12:26 pm

tp saya dengar si golun 'tdk pandai berenang', hehehe... tdk pandai keluar pigi permukaan air, mau di dlm sj, hahahahaaaaa...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by MooK on Sun Jul 12, 2009 10:24 pm

c golun pandai berenang juga tapi kalau d tarigison dia tidak pandai berenang.. sikit lagi dia nolonod di koturukon tu air haha..

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by edy on Mon Jul 13, 2009 8:52 pm

si golun buli olonod ka? ha ha... mcm inda lojik ooo...

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by Ansis on Mon Jul 13, 2009 10:12 pm

hahaha... saya dengar dia nolonod... panik juga dia bilang... Laughing

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by MooK on Tue Jul 14, 2009 12:09 pm

pucat po dia punya muka.. kalau memanah ikan dia buli tahan la tapi kalau mandi tarigison dia kalah... budak² lagi kasi kalah dia..

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by otungk06 on Thu Jul 16, 2009 3:17 pm

Saya begitu tertarik dengan ruangan ini di mana pengalaman mandi di tarigison. Sememangnya pengalaman saya masa budak-budak sangat manis sekali. Keadaan parit pada ketika ini jauh berbeza dari parit yang dahulu. sekarang ni suda kena simen dan mo mandi pun tidak enjoy sda mo main jadi-jadi.
Disebabkan parit inilah yang telah menimbulkan bakat saya dalam pelompat tinggi sehingga lah saya keperingkat MSSS Sabah. Ha ha lucunya kalau mo tau lagi saya selalu latihan lompat tinggi cara fleshbury floop kalau saya tia silap la ( yang main belakang lumpat tu he he) Bayangkan tiang daripada dahan rumbia ha ha, palang pula daripada batang sumbiling manakala tilam adalah tu air parit ha ha. kalau landing mesti bunyi pissss. Rindu ow ha ha rugi muda mudi sekarang tia rasa pengalaman ini

otungk06
Pengunjung Awal

Posts : 11
Join date : 2009-07-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by buhangkut on Thu Jul 16, 2009 8:18 pm

hehehe... bagus pengalaman kau ni tuan... saya ada juga puas mandi tarigison dulu2 masa kecil.. rindu itu kenangan..

buhangkut
Pengunjung Senior

Posts : 485
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by accoe_n2n on Thu Sep 17, 2009 9:14 pm

skrg pon kmi mc lg bha mandi tarigison...hehehe
dlu2 tem sy sklh lg..kmi prnh lg mndi dlm trowong,,,dorg c jem yg ktua kmi tem tue...rndu jgk mw mndi dlm trowong tp ssh sdh d mw msk sna skrg..hehehe

accoe_n2n
Pengunjung Tetap

Posts : 614
Join date : 2009-09-01
Age : 24
Location : nuntunan,keningau

View user profile

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by AKU_REDY on Thu Sep 17, 2009 9:16 pm

tapi bahaya sudah skg...ada banyak dawai di torowong timbul...silap sikit koyak kaki

AKU_REDY
Pengunjung Tetap

Posts : 608
Join date : 2009-06-22
Age : 33
Location : kampung Nuntunan

View user profile

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by accoe_n2n on Thu Sep 17, 2009 9:19 pm

eya lh...yg tem kmi mandi dlu pon koyak be gia tngan c ep,,kna tue dawai...yg kmi ne mgkn nasip2 lae x kna tue dawai suma..

accoe_n2n
Pengunjung Tetap

Posts : 614
Join date : 2009-09-01
Age : 24
Location : nuntunan,keningau

View user profile

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by AKU_REDY on Thu Sep 17, 2009 9:20 pm

accoe_n2n wrote:eya lh...yg tem kmi mandi dlu pon koyak be gia tngan c ep,,kna tue dawai...yg kmi ne mgkn nasip2 lae x kna tue dawai suma..



hahahha...kan sia bilang....jaga2 koti kamu...nanti kena dawai betagar... penyakit titanus lagi yg datang...

AKU_REDY
Pengunjung Tetap

Posts : 608
Join date : 2009-06-22
Age : 33
Location : kampung Nuntunan

View user profile

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by accoe_n2n on Thu Sep 17, 2009 9:23 pm

tue yg dlu...tingal kenangan po tue suma..hehe...

accoe_n2n
Pengunjung Tetap

Posts : 614
Join date : 2009-09-01
Age : 24
Location : nuntunan,keningau

View user profile

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by AKU_REDY on Thu Sep 17, 2009 9:24 pm

accoe_n2n wrote:tue yg dlu...tingal kenangan po tue suma..hehe...


jaga adik2....mana tau ikut2..

AKU_REDY
Pengunjung Tetap

Posts : 608
Join date : 2009-06-22
Age : 33
Location : kampung Nuntunan

View user profile

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by accoe_n2n on Thu Sep 17, 2009 9:28 pm

emmm eya lh...skrg dorang mandi d tarigison ne..tp sy x kc bnr klu dorang c uluk abis tanganak po kopio...tkt olonod..hehehe

accoe_n2n
Pengunjung Tetap

Posts : 614
Join date : 2009-09-01
Age : 24
Location : nuntunan,keningau

View user profile

Back to top Go down

Re: Mandi tarigison

Post by Sponsored content Today at 10:07 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum