KNP Icon

TAGAL KG.NUNTUNAN
dengan kerjasama JABATAN PERIKANAN SABAH


Anda warga Kg.Nuntunan? Perlu login utk melihat semua topik...

Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 34 on Mon Jun 07, 2010 1:17 pm
Latest topics
» Yang pertama...
by Prisca Thu Sep 24, 2015 10:40 pm

» FIFA 2014
by edy Thu Jul 24, 2014 2:08 pm

» kaamatan 2013?
by Admin Thu Apr 17, 2014 6:53 pm

» Penduduk kg semakin maju
by Admin Tue Apr 15, 2014 9:34 pm

» KEM KESIHATAN UNTUK WARGA KG.NUNTUNAN
by sabtu Sat Apr 12, 2014 7:10 pm

» Barisan AJK JKKK Kg.Nuntunan 2014
by Admin Sat Apr 12, 2014 6:38 pm

» Senarai Koleksi Lagu (lirik)
by Admin Sun Mar 30, 2014 10:59 pm

» JOY Music Centre -Keningau
by edy Fri Feb 07, 2014 4:09 pm

» Aktiviti "org kita" di luar negeri / luar kg nuntunan
by edy Tue Jan 21, 2014 6:15 pm

» Pelawat '3rd tRAINING PROGRAM' -15okt2013
by Admin Mon Dec 09, 2013 5:28 pm

» Tahniah... ClarineSisca Clare Japrin (25sept2013)
by Admin Mon Dec 02, 2013 11:18 am

» Barking at the moon
by Admin Sat Nov 23, 2013 7:58 pm

» UPSR 5A di kg Nuntunan
by Admin Tue Nov 19, 2013 8:24 pm

» Penternakan ikan TALAPIA .. mari bincang
by edy Fri Aug 23, 2013 1:25 pm

» Jangan tebang/musnahkan pokok ini
by Admin Sat Aug 17, 2013 11:21 pm

» Gambar-gambar Tagal
by Admin Tue Aug 06, 2013 2:08 pm

» Rokok elektronik (e-cigarette)
by Admin Fri Jul 19, 2013 10:41 pm

» Post Mortem Kaamatan 2013 Kg.Nuntunan -13julai2013
by Prisca Fri Jul 19, 2013 8:52 pm

» Gambar2 Kaamatan Kg.Nuntunan -22jun2013
by Admin Mon Jul 15, 2013 2:53 pm

» Sumbangan Pesta Menuai 2013
by Admin Fri Jul 12, 2013 10:52 am

KNP Chatbox


Visitors / Pengunjung / Pelawat

SOGIT - masih ada ka sistem ini di NUNTUNAN

View previous topic View next topic Go down

SOGIT - masih ada ka sistem ini di NUNTUNAN

Post by edy on Fri Sep 17, 2010 11:35 am

sia tertanya2 ba... lama inda dengar ni cerita SOGIT di kg kita.. masih diamalkan kaini sistem?

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: SOGIT - masih ada ka sistem ini di NUNTUNAN

Post by BERIANDUK on Fri Sep 17, 2010 2:31 pm

macam suda tengelam ni SOGIT ni tuan.......
sy pun tida perna dengar suda........
kali terakhir sy dengar ada org kana sogit tahun 2008....
ataupun mungkin org kg kita ni semua sda tahu apa yang terbaik harus dibuat supaya SOGIT tidak wujud,,

BERIANDUK
Pengunjung Tetap

Posts : 617
Join date : 2010-06-21
Age : 31
Location : kota bharu kelate

View user profile

Back to top Go down

Re: SOGIT - masih ada ka sistem ini di NUNTUNAN

Post by edy on Fri Sep 17, 2010 11:55 pm

yg kena sogit thn 2008 tu suda bayar sogit ka?

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: SOGIT - masih ada ka sistem ini di NUNTUNAN

Post by Ansis on Sat Sep 18, 2010 1:47 am

haha... sogit? saya fikir2, mgkin ramai yg masih 'berhutang' pasal sogit di kg kita... mgkin ada yg puluhan tahun tdk bayar... org2 kg sdh lupa... mungkinlah...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: SOGIT - masih ada ka sistem ini di NUNTUNAN

Post by edy on Sat Sep 18, 2010 8:04 am

sia rasa belum lupa tu... dorang inda lupa tu, org kg mungkin pandai lupa tapi yg empiunya diri inda akan lupa...

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: SOGIT - masih ada ka sistem ini di NUNTUNAN

Post by edy on Sat Sep 18, 2010 8:09 am

SOGIT ni sebenarnya BUKAN DENDA... kalau kita lihat sendiri perkataan sogit, maksudnya ialah "Sejuk"... jadi mengikut adat kita, mana2 yg PANAS perlu di SEJUKkan..... tu la yg ada sogit tu.

sebagai contoh, apabila kita bergaduh besar adik beradik... cara bermaaf-maafan dengan saling bersalaman dan menangis minta ampun kadang-kadang tidak begitu KUAT semangatnya... selalunya masih ada lagi yg terselit dalam hati ttg ketidakpuasan hati dan macam2 perasaan lagi. Tapi cara kita ialah... kalau yg mempunyai kesedaran tinggi dan benar2 minta ampun, cuma ambil secebis garam dan kasi makan tu org yg kita mau minta maaf... maka mengasi makan garam itulah yg dipanggil sogit. garam itu sebagai sogit iaitu untuk menyejukkan hati2 dan perasaan yg suda terluka dan panas. bagi kaum dusun... GARAM itu terlalu besar maknanya, itulah ia membawa simbolik yg sangat besar

inilah makna sogit...

memang ada lagi jenis2 sogit yg pebih besar tapi ia membawa makna yg sama...

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: SOGIT - masih ada ka sistem ini di NUNTUNAN

Post by edy on Sat Sep 18, 2010 8:16 am

berdasarkan kepada konsep sogit di atas... kadang2 tu ketua kampung / KAN / WKAN terlimpas garisan pula bila memberikan sogit... contohnya kes ROGOL.... adakah dorang kasi sogit kepada yg bersalah... Mad kalau kes rogol, ni kes JENAYAH.. mana boleh sogit2... ni tugas polis tuk tangkap dan sabit kesalahan dan kasi penjara...

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: SOGIT - masih ada ka sistem ini di NUNTUNAN

Post by BERIANDUK on Sat Sep 18, 2010 6:43 pm

ya betul tuan,rogol adalah jenayah besar maka SOGIT bukanla jalan penyelesaiannya...
kalau ada kes2 yg mcm ni maka org(kk/kan/wkan)yg berkenaan boleh diaduh kpd pihak polis...

BERIANDUK
Pengunjung Tetap

Posts : 617
Join date : 2010-06-21
Age : 31
Location : kota bharu kelate

View user profile

Back to top Go down

Re: SOGIT - masih ada ka sistem ini di NUNTUNAN

Post by ies on Sat Sep 18, 2010 7:10 pm

sy rasa x y lupa psal ni sogit...tp mgkn 'dorg2' 2..pura2 lupa... huhuhu sedih btl o...mgkn e2 la psal mcm2 kjadian y x d ingini byk berlaku...

ies
Pengunjung Setia

Posts : 1005
Join date : 2009-09-27
Location : kk

View user profile

Back to top Go down

Re: SOGIT - masih ada ka sistem ini di NUNTUNAN

Post by Ansis on Sun Sep 19, 2010 2:53 pm

mana2 perkara 'panas' yg belum di'sejuk'kan, mesti akan membawa kpd 1 keadaan yg mgkin kurang baik kpd yg terlibat... tp itulah, tepuk kepala tanya otak, mau 'sejuk' atau 'panas' sj memanjang sampai ke keturunan...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: SOGIT - masih ada ka sistem ini di NUNTUNAN

Post by Pelian on Sun Sep 19, 2010 3:32 pm

sa nda berapa tau sya nih sogit..

Pelian
Pengunjung Senior

Posts : 301
Join date : 2010-09-19

View user profile

Back to top Go down

Re: SOGIT - masih ada ka sistem ini di NUNTUNAN

Post by jo on Sun Sep 19, 2010 4:55 pm

buli balajar bei ni sogit ni... terutama kalau kana sogit..hi hi hi hii...

jo
Pengunjung Senior

Posts : 284
Join date : 2009-06-16

View user profile

Back to top Go down

Re: SOGIT - masih ada ka sistem ini di NUNTUNAN

Post by clayra17 on Tue Aug 02, 2011 11:29 am

tuan,ada kemuskilan nee,,pasal SOGIT ba knn,,cthnya la ada yg tunang tp mw kc ptus,,buli kna SOGIT ka../sa ingat2 lpa baa.. Sad

clayra17
Pengunjung Awal

Posts : 70
Join date : 2011-07-27
Age : 36
Location : n2n apin2,now at kk

View user profile

Back to top Go down

Re: SOGIT - masih ada ka sistem ini di NUNTUNAN

Post by Admin on Tue Aug 02, 2011 3:41 pm

tengok di mana kita berada... kalau di kg berkenaan masih mengamalkan dgn 'kuat' sistem sogit ini, mmg akan kena sogitlah... tp kalau yg mcm biasa2 di mana2, habis2 'hangus' pemberian tunang sj atau bayar balik sj...

sogit bermaksud 'sejuk'... jd tujuan sogit adalah utk 'menyejukkan' apa2 yg 'panas' spt sakit hati, dendam, kemarahan, tersinggung dsb... jd kalau telah melakukan apa2 hal yg 'memanaskan' hati & perasaan org lain (termasuklah tunang sendiri), maka ikutlah rentak majoriti jika dikenakan sogit... after all, tujuan baik juga tu...

_________________

Admin
Admin

Posts : 4885
Join date : 2009-06-09

View user profile http://nuntunankeningau.forumotion.com

Back to top Go down

Re: SOGIT - masih ada ka sistem ini di NUNTUNAN

Post by clayra17 on Wed Aug 03, 2011 11:58 am

o..sa fhm sdah d..hehe
ounsikou tuan.. Smile

clayra17
Pengunjung Awal

Posts : 70
Join date : 2011-07-27
Age : 36
Location : n2n apin2,now at kk

View user profile

Back to top Go down

Re: SOGIT - masih ada ka sistem ini di NUNTUNAN

Post by Sponsored content Today at 10:01 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum