KNP Icon

TAGAL KG.NUNTUNAN
dengan kerjasama JABATAN PERIKANAN SABAH


Anda warga Kg.Nuntunan? Perlu login utk melihat semua topik...

Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 34 on Mon Jun 07, 2010 1:17 pm
Latest topics
» Yang pertama...
by Prisca Thu Sep 24, 2015 10:40 pm

» FIFA 2014
by edy Thu Jul 24, 2014 2:08 pm

» kaamatan 2013?
by Admin Thu Apr 17, 2014 6:53 pm

» Penduduk kg semakin maju
by Admin Tue Apr 15, 2014 9:34 pm

» KEM KESIHATAN UNTUK WARGA KG.NUNTUNAN
by sabtu Sat Apr 12, 2014 7:10 pm

» Barisan AJK JKKK Kg.Nuntunan 2014
by Admin Sat Apr 12, 2014 6:38 pm

» Senarai Koleksi Lagu (lirik)
by Admin Sun Mar 30, 2014 10:59 pm

» JOY Music Centre -Keningau
by edy Fri Feb 07, 2014 4:09 pm

» Aktiviti "org kita" di luar negeri / luar kg nuntunan
by edy Tue Jan 21, 2014 6:15 pm

» Pelawat '3rd tRAINING PROGRAM' -15okt2013
by Admin Mon Dec 09, 2013 5:28 pm

» Tahniah... ClarineSisca Clare Japrin (25sept2013)
by Admin Mon Dec 02, 2013 11:18 am

» Barking at the moon
by Admin Sat Nov 23, 2013 7:58 pm

» UPSR 5A di kg Nuntunan
by Admin Tue Nov 19, 2013 8:24 pm

» Penternakan ikan TALAPIA .. mari bincang
by edy Fri Aug 23, 2013 1:25 pm

» Jangan tebang/musnahkan pokok ini
by Admin Sat Aug 17, 2013 11:21 pm

» Gambar-gambar Tagal
by Admin Tue Aug 06, 2013 2:08 pm

» Rokok elektronik (e-cigarette)
by Admin Fri Jul 19, 2013 10:41 pm

» Post Mortem Kaamatan 2013 Kg.Nuntunan -13julai2013
by Prisca Fri Jul 19, 2013 8:52 pm

» Gambar2 Kaamatan Kg.Nuntunan -22jun2013
by Admin Mon Jul 15, 2013 2:53 pm

» Sumbangan Pesta Menuai 2013
by Admin Fri Jul 12, 2013 10:52 am

KNP Chatbox


Visitors / Pengunjung / Pelawat

Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Page 1 of 10 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

View previous topic View next topic Go down

Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by Ansis on Sun Jul 05, 2009 7:24 pm



Tongkungon, kamu tau di mana? Dari dulu sampai sekarang, banyak betul cerita2 kita dengar mengenai tongkungon yg menyeramkan... terutama ketika jalan melaluinya diwaktu malam. Saya kecil2 dulu pun rasa 'lain' sikit bila lalu sana. Mgkin kerana tempatnya yg suram sikit, tersorok & tiada rumah berdekatan. Di bahagian atas, ada kebun getah... sebelah bawah ada sawah... maju sikit, dulu ada pokok galaktasu/galakngasu (betulkah sebutan ini?), sebelum tongkungon ada sungai... mcm 'strategik' betul kedudukan tongkungon ini sbg satu tempat yg 'ada sesuatu'... hehehe...

Saya percaya ramai penduduk kg yg mempunyai pengalaman atau cerita sana tongkungon. Mungkin ada cerita betul, mungkin juga ada cerita dibuat2 sb rasa glamour kalau nama disebut2 oleh org kampung, "si anu kana kasi takut sana tongkungon samalam...", "si anu nampak ... sana tongkungon..." Cerita sebenar tiada siapa yg tau kecuali org yg membuat cerita. Saya sendiri, setelah beratus kali, mungkin beribu kali jalan kaki di sana waktu malam (paham2lah kenapa, hehe...), tdk pernah nampak atau mengalami sesuatu yg menakutkan... tp tangan kiri kanan menggenggam
batu jugalah, hehehe...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by eJery on Sun Jul 05, 2009 7:40 pm

Saya pun banyak juga dengar cerita pasal kejadian2 yang dialami ketika melalui tengkungon. Tapi saya tidak peran mengalami, tapi rasa takut tu memang ada (teingat2 cerita org, takut bah ini...). Setahu saya si jek bundoi pernah kena kacau waktu melimpas kawasan itu. perempuan berbaju putih konon yang kacau dia dan..... untuk cerita selanjutnya mungkin si jek buli sambung.

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by Ansis on Sun Jul 05, 2009 7:48 pm

saya percaya banyak cerita mengenai tongkungon dpt kita kumpul sini forum... lepas tu, bila sdh banyak cerita yg seram2, nah makin menakutkanlah sana tongkungon tu... hehehehe Very Happy yg inda takutpun jd takut...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by MooK on Sun Jul 05, 2009 10:03 pm

saya ada juga dengar pasal cerita hantu di tongkungon ni tapi tidak tau betul atau tidak la.. mungkin ada juga dikalangan orangĀ² kita yang sengaja menakut nakut kan orang yang lalu di sana..

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by Ansis on Sun Jul 05, 2009 10:20 pm

nt mo tanya si jek tu apa yg dia alami...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by edy on Mon Jul 06, 2009 12:07 am

sepanjang pengalaman saya... tu dupis mimang ada antu la... sy perna juga tejumpa org mandi awal pagi (jam 2 pagi) tapi dia diaaammmm saja, guyang2 pun inda waktu dia mandi, saya nampak samar2 separuh badan saja... tidak guyang2 ba, saya tanya tapi langsung indada jawapan! saya pun lari la 100m punya larian tumakad!! ilang mabuk sia ba...

tapi cerita pasal tongkungon, yg perna saya alami dgn kawan mcm dorang si kahad antari ialah tu kereta JKR merah berhenti dan mau kasi naik kami, belari juga kami pasal waktu tu femes dgn "songorib" toi ko "momungggul".. cerita pasal antu, kedengaran saja tp indada perna ada cerita yg sebenar / jelas.

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by edy on Mon Jul 06, 2009 12:09 am

tu tongkungon tu buli jadi sjarah suda tu...... pasal umurnya jauh lebih tua dari kita semua dan masih ada lagi sampai sekarang. Yg seangkatan dgn nya suda kana tabang semua mcm pukuk galakngasu tu...

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by Ansis on Mon Jul 06, 2009 12:44 am

yalah, betul oo... itu tongkungon tua betul sdh tu... seingat saya, waktu saya limpas2 sana, itu tongkungon memang begitu besar sdh... nt besok mo ambil gambar...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by MooK on Mon Jul 06, 2009 3:36 am

edy wrote:sepanjang pengalaman saya... tu dupis mimang ada antu la... sy perna juga tejumpa org mandi awal pagi (jam 2 pagi) tapi dia diaaammmm saja, guyang2 pun inda waktu dia mandi, saya nampak samar2 separuh badan saja... tidak guyang2 ba, saya tanya tapi langsung indada jawapan! saya pun lari la 100m punya larian tumakad!! ilang mabuk sia ba...

kalau di dupis ada orang mandi jam 2 pagi tu sia rasa bukan hantu.. sebab orang yang bukan seagama kita kalau nak tuntut ilmu kunun dan untuk meningkatkan ilmu diorang, mereka akan "betarak" sana dupis.. diorang akan berendam dalam sungai (tidak tahu berapa lama) dan akan keluar sebelum pagi...
kemungkinan besar juga cerita tuan edy ini betul.. sebab aki sia (aki kundaya) bilang di sana memang ada penunggu..

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by eJery on Mon Jul 06, 2009 4:42 am

patut aktiviti yang bertarak ni mau kana kasi haram bah di kg kita. cubalah diurang p betarak di sana laut dalam, barulah puas hati. paling dakat pun d sungai pagalan atau di sg padas. hehe..

kalau di dupis ada penunggu, tiadalah suda tampat kita memangang ni. hahaha..

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by Ansis on Mon Jul 06, 2009 5:12 pm

mgkin org yg batarak tulah hantu selama ini... hehehe... siapa tu ah?

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by MooK on Mon Jul 06, 2009 7:44 pm

eJery wrote:patut aktiviti yang bertarak ni mau kana kasi haram bah di kg kita. cubalah diurang p betarak di sana laut dalam, barulah puas hati. paling dakat pun d sungai pagalan atau di sg padas. hehe..

kalau di dupis ada penunggu, tiadalah suda tampat kita memangang ni. hahaha..

kalau penunggu masih ada pun apa salah dia juga.. bawa dia join sekali memanggang hahaha

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by MooK on Mon Jul 06, 2009 7:46 pm

Ansis wrote:mgkin org yg batarak tulah hantu selama ini... hehehe... siapa tu ah?
ada la tu.. tapi bukan org kita la.. hehe

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by Ansis on Mon Jul 06, 2009 8:20 pm

ya, bawa dia mamanggang, hahaha... kompom lapas tu dia inda kacau sdh... boleh suruh jaga tagal lagi..

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by Julyandiney on Wed Jul 08, 2009 10:57 pm

Ada kamu ingat ka...dulu masa jalan d sana tu jalan pgi kk lagi...bnyak kereta tebabas kan di tongkungon....ada ba tu liau....

Julyandiney
Pengunjung Awal

Posts : 67
Join date : 2009-06-24
Age : 38
Location : kota kinabalu

View user profile

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by eJery on Thu Jul 09, 2009 2:57 am

tapi sekarang jarang sudah.. belum ada kes. mungkin nda kuat sudah tu hantu di sana tu.. hehehe...

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by freddybenz on Thu Jul 09, 2009 3:12 am

bukan lagi jarang...mcm inda ada sudah bah...abis kita sekarang ni zaman IT dan da kuat agama bah kan.....tapi yg paling sa takut klu limpas malam ada ular pula...nah itu yg bisa....boleh mati manusia.....

freddybenz
Pengunjung Tetap

Posts : 669
Join date : 2009-06-16
Age : 41
Location : Desa Sepi Kg N2n Apin-Apin

View user profile

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by Ansis on Thu Jul 09, 2009 9:32 am

betul tu... itulah yg cerita saya tu, tempoh hari balik dr hospital kira2 pukul 3 pagi, saya nampak ular besar sana atas jambatan, mgkin lopung... saya langgar tp mmg tdk matilah tu sb bila saya pusing pigi tingu, tiada apa2 saya nampak.. atau.... mgkin itulah itu hantu tu, heheheheheeee.... mgkin dia bilang, "aduh... silaka... durang tdk takut sdh saya..."

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by Ansis on Thu Jul 09, 2009 12:22 pm

kedudukan itu pokok galakngasu dulu... banyak kereta terjun di kawasan ini dulu yg dari kk...


_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by MooK on Thu Jul 09, 2009 12:24 pm

tu la.. diorang pandu laju mangkali tu... tau sudah selekoh tajam mau juga pandu lajuĀ²..

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by Ansis on Thu Jul 09, 2009 12:33 pm

dulu masa saya limpas sini masa kecil2, waktu ada bangkai kereta bekas eksiden dekat pokok itu, pukul 1tengahari, saya ada dengar mcm ada org mengetuk itu bangkai kereta kuat2... tp bila saya sdh depan itu kereta, hilang itu bunyi... sampai sekarang saya tdk tau apa yg bunyi2 tu... itu kereta di tepi jalan betul, tiada semak2 bukan mcm sekarang... jd kalau ada org pun sdh tentu saya buli nampak..

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by MooK on Thu Jul 09, 2009 12:42 pm

ba ba.. hantu yang pigi ketuk tu.. dia repair kereta.. hahaha

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by Ansis on Sun Jul 12, 2009 12:28 pm

saya tanya si jack ttg apa yg dia nampak tu, dia bilang rasia... Smile

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by MooK on Sun Jul 12, 2009 10:26 pm

kalau dia memang rasia saja... tanya sikit saja pun dia cakap sudah rasia hahaha

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by eJery on Sun Jul 12, 2009 11:59 pm

tembirang saja si jek tu.. tu hantu siap caka lagi "kadapo.. andado okupo.." dia bilang si jek.. hehe..

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: Sana Tongkungon... betulkah menakutkan?

Post by Sponsored content Today at 10:04 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 10 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum