KNP Icon

TAGAL KG.NUNTUNAN
dengan kerjasama JABATAN PERIKANAN SABAH


Anda warga Kg.Nuntunan? Perlu login utk melihat semua topik...

Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests :: 1 Bot

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 34 on Mon Jun 07, 2010 1:17 pm
Latest topics
» Yang pertama...
by Prisca Thu Sep 24, 2015 10:40 pm

» FIFA 2014
by edy Thu Jul 24, 2014 2:08 pm

» kaamatan 2013?
by Admin Thu Apr 17, 2014 6:53 pm

» Penduduk kg semakin maju
by Admin Tue Apr 15, 2014 9:34 pm

» KEM KESIHATAN UNTUK WARGA KG.NUNTUNAN
by sabtu Sat Apr 12, 2014 7:10 pm

» Barisan AJK JKKK Kg.Nuntunan 2014
by Admin Sat Apr 12, 2014 6:38 pm

» Senarai Koleksi Lagu (lirik)
by Admin Sun Mar 30, 2014 10:59 pm

» JOY Music Centre -Keningau
by edy Fri Feb 07, 2014 4:09 pm

» Aktiviti "org kita" di luar negeri / luar kg nuntunan
by edy Tue Jan 21, 2014 6:15 pm

» Pelawat '3rd tRAINING PROGRAM' -15okt2013
by Admin Mon Dec 09, 2013 5:28 pm

» Tahniah... ClarineSisca Clare Japrin (25sept2013)
by Admin Mon Dec 02, 2013 11:18 am

» Barking at the moon
by Admin Sat Nov 23, 2013 7:58 pm

» UPSR 5A di kg Nuntunan
by Admin Tue Nov 19, 2013 8:24 pm

» Penternakan ikan TALAPIA .. mari bincang
by edy Fri Aug 23, 2013 1:25 pm

» Jangan tebang/musnahkan pokok ini
by Admin Sat Aug 17, 2013 11:21 pm

» Gambar-gambar Tagal
by Admin Tue Aug 06, 2013 2:08 pm

» Rokok elektronik (e-cigarette)
by Admin Fri Jul 19, 2013 10:41 pm

» Post Mortem Kaamatan 2013 Kg.Nuntunan -13julai2013
by Prisca Fri Jul 19, 2013 8:52 pm

» Gambar2 Kaamatan Kg.Nuntunan -22jun2013
by Admin Mon Jul 15, 2013 2:53 pm

» Sumbangan Pesta Menuai 2013
by Admin Fri Jul 12, 2013 10:52 am

KNP Chatbox


Visitors / Pengunjung / Pelawat

Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by edy on Sun Apr 11, 2010 10:22 pm

kawan2 dan saudara ku kg nuntunan... inda lama lagi pesta kaamatan, jadi untuk kali ini saya mengambil kesempatan untuk mencungkil kenangan-kenangan kita, bakat-bakat kita, pengetahuan-pengetahuan kita tentang kaamatan terutama tentang sukan-sukan tradisi, alat-alat muzik tradisi dan banyak lagi yg berkaitan dengan kaamatan...

kita ceritalah pengalaman kita... dan kalau ada gambar, kasi uplaod juga sekurang-kurangnya buli juga kita berkongsi secara lebih jelas...

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by edy on Sun Apr 11, 2010 10:27 pm

Kalau saya masih ingat... duuulu sekitar 30 tahun yg lalu... kaamatan tidak dirayakan berpusat atau setempat tapi dirayakan dari rumah ke rumah! selalunya ia dinamakan "kaamatan"... sebab baru saja mongomot dan waktunya adalah hujung bulan 12 atau awal bulan satu. Jaaarang mencecah ke bulan dua, apa lagi kalau bulan tiga... kaamatan mcm inda berapa kedengaran suda.

tapi skarang, kaamatan dirayakan pada bulan mei pula, saya fikir ini bermula apabila PBS memerintah, dorang mau seragamkan perayaan kaamatan supaya ia menjadi agenda negeri... dan kebanyakkan orang pada awal tahun memang sibuk mengatam, jadi dorang kasi la pigi bulan 5 tu perayaan sebab waktu ini semua orang sudahpun siap menatam dan suda merayakan diperingkat rumah ke rumah, kampung ke kampung... mangkali ini la sebabnya kaamatan diadakan pada bulan mei dan telah di"gazet" oleh kerajaan sebagai cuti umum negeri sabah....

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by edy on Sun Apr 11, 2010 10:30 pm


kamu kenal ka ni alat muzik? he he he.. kalau inda kenal .. bahaya tu!

ada siapa2 ka tau jenis gong, bilangan gong yg biasa kita gunakan di kg kita?

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by edy on Sun Apr 11, 2010 10:37 pm


ni si inan sdg memalu tagung yg besar.. inda tau apa jenis ni tagung tapi ni tagung la yg paling susa mo pukul... rentaknya ubah2... indada yg standard...

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by Ansis on Mon Apr 12, 2010 6:07 pm

ini gong paling hujunglah paling susah mau pukul... sb inilah yg akan org dengar dr jauh, tdk silap mcm dipanggil 'popolombus' kah... kalau pukulan ngam maka baguslah kedengaran... di kg kita tdk tau berapa org sj yg tau pukulan gong hujung ini... yg saya tau si aki kubin, aki kundaya... tdk tau siapa lg... yg muda2 mungkin tiada...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by huukma on Mon Apr 12, 2010 10:15 pm

saya ingat saya boleh main dari 1 sampai 3 saja..ittu pun yg no 3, selalu konfuse..hehe.

huukma
Pengunjung Senior

Posts : 489
Join date : 2009-07-16

View user profile

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by edy on Mon Apr 12, 2010 10:17 pm

yg no.1 di namakan .. sarakan
yg no.2 di nama kan..... lambatan
yg no.3 di namakan...????
yg no.4 di namakan tawag... Mad

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by Ansis on Mon Apr 12, 2010 10:19 pm

nama2 saya tdk tau, tau main sj sampai no.7...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by LEE XIN TONG on Tue Apr 13, 2010 7:22 pm

sia tau no 1 ja

LEE XIN TONG
Pengunjung Tetap

Posts : 556
Join date : 2009-10-27
Location : LUYANG

View user profile

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by Admin on Tue Apr 13, 2010 11:11 pm

senang sj tu, cuma perlu sedikit latihan... takut nt lain kali tiada sdh pelapis...

_________________

Admin
Admin

Posts : 4885
Join date : 2009-06-09

View user profile http://nuntunankeningau.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by edy on Wed Apr 14, 2010 12:15 am

selain tagung / gong... ada juga alat bunyi2an org dusun dan saya pernah juga nampak org2 tua kita main ni alat muzik suatu ketika dulu..... tp skarang gerenti tiada suda yg pandai main!

nama alat muzik ni adalah tongkungon (ada yg panggil sundatang) tapi alat muzik ni suda kana kasi modern sikit sehingga dipanggil sundatang...

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by edy on Wed Apr 14, 2010 12:17 am


ok... ni lagi gambar tongkungon... perna ka kamu nampak benda ni?

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by edy on Wed Apr 14, 2010 12:18 am

sebenarnya nama alat bunyi ini diambil daripada nama bambu "tongkungon"... jadi tau la kamu kan kenapa nama tongkungon ni sangat femes... he he he

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by edy on Wed Apr 14, 2010 12:19 am

edy wrote:sebenarnya nama alat bunyi ini diambil daripada nama bambu "tongkungon"... jadi tau la kamu kan kenapa nama tongkungon ni sangat femes... he he he
cara main alat ini agak mudah ... macam main gitar saja, cuma tiada kod, main do re mi saja utk dapatkan melodinya!

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by LEE XIN TONG on Wed Apr 14, 2010 1:52 pm

mangkali bagus kalau di adakan pertandingan magagung di kalangan muda mudi sahaja. hahahha macam mana bunyi dia tu ah???....

LEE XIN TONG
Pengunjung Tetap

Posts : 556
Join date : 2009-10-27
Location : LUYANG

View user profile

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by edy on Wed Apr 14, 2010 4:27 pm

Ba... buli ni cadangan... he he he... tapi mesti ada coaching la...

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by djt on Thu Apr 15, 2010 5:32 am

kaamatan peringkat mukim apin2...17hb 4....let's join

djt
Pengunjung Setia

Posts : 1200
Join date : 2009-08-11
Location : n2n

View user profile

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by aa on Thu Apr 15, 2010 7:28 am

djt wrote:kaamatan peringkat mukim apin2...17hb 4....let's join
Hari 6 nilah kan djt awal oh apin2 siapa konon yang rasmi arr......

aa
Pengunjung Senior

Posts : 374
Join date : 2009-10-07
Age : 43
Location : penampang

View user profile

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by MooK on Thu Apr 15, 2010 8:00 am

ya hari 6 ni kaamatan mukim apin-apin... nda tau siapa yg rasmi tapi ramai kunun tu yb mau datang... 1 pondon 1 sapi kena korban...

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by Admin on Thu Apr 15, 2010 12:49 pm

17 april? hehehe... awalnya... kami ada kursus masa tu, ptg baru dpt join...

_________________

Admin
Admin

Posts : 4885
Join date : 2009-06-09

View user profile http://nuntunankeningau.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by LEE XIN TONG on Thu Apr 15, 2010 1:44 pm

wah paling awal Apin-apin kaamatan ni taun kan....bah kalau ya pun beringatlah selalu...hati-hati di jalan raya.

LEE XIN TONG
Pengunjung Tetap

Posts : 556
Join date : 2009-10-27
Location : LUYANG

View user profile

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by aa on Thu Apr 15, 2010 6:26 pm

MooK wrote:ya hari 6 ni kaamatan mukim apin-apin... nda tau siapa yg rasmi tapi ramai kunun tu yb mau datang... 1 pondon 1 sapi kena korban...
Banyakkah itu pondok tuan..... klu ada 10 pondok 10 ekorlah tu sapi kan belum campur siopon lagi...ini mcm mesti mau balik ni....

aa
Pengunjung Senior

Posts : 374
Join date : 2009-10-07
Age : 43
Location : penampang

View user profile

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by mafia1975 on Thu Apr 15, 2010 10:41 pm

afro bole kamu cerita ttg sejarah dan maksud sebnar pesta kamatan - asal usul,
nunuk ragang, cerita ttg unduk ngadau....???? sya yakin ramai yang tak tahu erti sebnar pesta kamatan...
afro kongsi2 aramaiti...keselamtan harus d utamakn..

mafia1975
Pengunjung Tetap

Posts : 534
Join date : 2009-11-03

View user profile

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by freddybenz on Fri Apr 16, 2010 1:21 am

sa inda tau ni...ba ko mulakan la tuan mafia...bcoz dulu makan garam...hu..hu..

freddybenz
Pengunjung Tetap

Posts : 669
Join date : 2009-06-16
Age : 41
Location : Desa Sepi Kg N2n Apin-Apin

View user profile

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by aa on Fri Apr 16, 2010 3:05 pm

Cuba gia mafia mulakan cerita tentang sejarah pesta manuai ni.....

aa
Pengunjung Senior

Posts : 374
Join date : 2009-10-07
Age : 43
Location : penampang

View user profile

Back to top Go down

Re: Inda lama lagi Kaamatan - mari kita cerita siikit...

Post by Sponsored content Today at 4:46 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum