KNP Icon

TAGAL KG.NUNTUNAN
dengan kerjasama JABATAN PERIKANAN SABAH


Anda warga Kg.Nuntunan? Perlu login utk melihat semua topik...

Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 2 Bots

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 34 on Mon Jun 07, 2010 1:17 pm
Latest topics
» Yang pertama...
by Prisca Thu Sep 24, 2015 10:40 pm

» FIFA 2014
by edy Thu Jul 24, 2014 2:08 pm

» kaamatan 2013?
by Admin Thu Apr 17, 2014 6:53 pm

» Penduduk kg semakin maju
by Admin Tue Apr 15, 2014 9:34 pm

» KEM KESIHATAN UNTUK WARGA KG.NUNTUNAN
by sabtu Sat Apr 12, 2014 7:10 pm

» Barisan AJK JKKK Kg.Nuntunan 2014
by Admin Sat Apr 12, 2014 6:38 pm

» Senarai Koleksi Lagu (lirik)
by Admin Sun Mar 30, 2014 10:59 pm

» JOY Music Centre -Keningau
by edy Fri Feb 07, 2014 4:09 pm

» Aktiviti "org kita" di luar negeri / luar kg nuntunan
by edy Tue Jan 21, 2014 6:15 pm

» Pelawat '3rd tRAINING PROGRAM' -15okt2013
by Admin Mon Dec 09, 2013 5:28 pm

» Tahniah... ClarineSisca Clare Japrin (25sept2013)
by Admin Mon Dec 02, 2013 11:18 am

» Barking at the moon
by Admin Sat Nov 23, 2013 7:58 pm

» UPSR 5A di kg Nuntunan
by Admin Tue Nov 19, 2013 8:24 pm

» Penternakan ikan TALAPIA .. mari bincang
by edy Fri Aug 23, 2013 1:25 pm

» Jangan tebang/musnahkan pokok ini
by Admin Sat Aug 17, 2013 11:21 pm

» Gambar-gambar Tagal
by Admin Tue Aug 06, 2013 2:08 pm

» Rokok elektronik (e-cigarette)
by Admin Fri Jul 19, 2013 10:41 pm

» Post Mortem Kaamatan 2013 Kg.Nuntunan -13julai2013
by Prisca Fri Jul 19, 2013 8:52 pm

» Gambar2 Kaamatan Kg.Nuntunan -22jun2013
by Admin Mon Jul 15, 2013 2:53 pm

» Sumbangan Pesta Menuai 2013
by Admin Fri Jul 12, 2013 10:52 am

KNP Chatbox


Visitors / Pengunjung / Pelawat

Tagal Kg.Nuntunan

Page 4 of 25 Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 14 ... 25  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by Ansis on Tue Jul 14, 2009 10:20 am

tp kan, masa meeting tu mcm ada org yg mcm tdk mau betul ada org menjaga malam... Very Happy

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by Ansis on Tue Jul 14, 2009 10:23 am

rick paul wrote:yg baju kuning tu kene tanya sikit pasak kecurian...hahahahah...musuh damal selimut tu..kaowkokaw
dia sdh ikrar taat setia, hehehe...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by rick paul on Tue Jul 14, 2009 11:11 am

hehehe.....banyak lagi geng2 dia tu tuan ansis....

rick paul
Pengunjung Senior

Posts : 366
Join date : 2009-06-22
Age : 36

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by MooK on Tue Jul 14, 2009 11:36 am

ada la tu orang memang kuat mencuri ikan di kampung kita... ramai juga yang nampak tapi diorang bilang "waro nokito ku nga auh oku poboroson ot ngaran" perkataan yang tidak boleh diterima pakai.. kenapa la kalau dia kasi tau saja tu nama.. tapi kalau c jek bilang "rasia" hahaha

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by Ansis on Tue Jul 14, 2009 11:48 am

itulah tu tuan mook... akibatnya, sdhpun itu org yg mencuri selamat tiada tindakan undang2, nama pun masih bagus org tdk tau mencuri ikan kerana semua tdk mau sebut nama...
untung 4 kalilah:
1. tiada tindakan undang2 atau undang2 anak negeri
2. nama masih bagus seharum bunga
3. senyum2 sb kenyang makan ikan hasil curian
4. happy sebab dengar org2 cerita pasal ikan kena curi tp tdk tau siapa yg mencuri

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by MooK on Tue Jul 14, 2009 11:27 pm

Ansis wrote:

Mesyuarat tagal 11julai09 sabtu
... dihadiri oleh Ketua Kampung, Pengerusi JKKK, Pengerusi Tagal, AJK dan beberapa org kampung... membincangkan beberapa isu berkenaan tagal serta informasi terkini.
-bgmana sekalipun tagal dipraktikkan, tetap ada berlaku kecurian
-tagal diteruskan sj, lambat-laun org2 kg akan timbul kesedaran & dpt menerima sistem ini apatah lg bila melihat ikan2 yg sdh besar nt
-bilangan ikan yg ada sekarang jauh melebihi bilangan keluarga di kg, maka diyakini setiap penduduk kg akan mendpt pembahagian ikan bila dituai nt jika tagal berjaya dikekalkan
-semua org kg berhak membuat laporan bila ternampak atau terserempak dgn mereka yg pergi menangkap ikan di kawasan tagal
supaya tindakan seterusnya dpt diambil
-sebut shj nama & sebarkan di kg mereka yg didapati/dilihat menangkap ikan agar semua org tahu
-tdk perlu risau menjadi saksi jika ternampak org yg menangkap ikan di kawasan tagal
-dgn bilangan ikan yg ada sekarang, kg kita berpotensi menjadi tarikan pelawat
-semua org kg bertanggungjawab menjaga sungai kita
-menangkap ikan 'manahu' spt toliu juga tdk dibenarkan
-aktiviti 'mengaran', meracun & mem'bom' ikan sangat2 dilarang
-cadangan memanjangkan lg kawasan tagal dgn memasukkan 2 lubuk lagi selepas pinilos
-td bermakna sesiapa yg selalu memberi makan baja kpd ikan
mempunyai hak mutlak ke atas ikan kerana ia milik bersama semua org kg
-En.Victor telah setuju sebuah pondok kegunaan aktiviti tagal didirikan di tepi sungai di miritiri
-ketua kg memaklumkan belum berkesempatan menemui Pegawai Perikanan Keningau utk tujuan memohon benih ikan utk dilepaskan di sungai di kg kita. Dia dmaklumkan pejabat perikanan telah kehabisan benih ikan atas permintaan yg banyak... maka terpaksa tunggu dulu...
-memantau aktiviti mencuci kereta di dupis di sebelah malam

-Penubuhan AJK rasia akan dibuat untuk memantau lubuk panagalan pada bila² masa dan masa memantau tidak akan diberi tahu kecuali ajk rasia sahaja..
-ajk lain, ada tambahan maklumat?

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by edy on Wed Jul 15, 2009 12:01 am

sentimen "tidak memberitahu" di kalangan org kampung kita memang sudah menular dari dulu lagi, kanapa la perkara ini berlaku? kerana mempertahankan seorang, sanggup dia menggadaikan harapan seluruh orang kampung! Ada masa kita pasang cctv di tempat2 yg strategik tu tanpa pengetahuan siapa2... na... baru dorang tau! cctv ni bukan mahal sangat.

tapi takkan la orang kg kita suda begitu teruk sampai terpaksa pasang cctv pula... bagus lagi gunakan duit beli cctv tu tujuan lain.... Mad

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by rick paul on Wed Jul 15, 2009 9:50 am

hahaha......setuju ja ni....

rick paul
Pengunjung Senior

Posts : 366
Join date : 2009-06-22
Age : 36

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by jo on Wed Jul 15, 2009 10:49 pm

edy wrote:sentimen "tidak memberitahu" di kalangan org kampung kita memang sudah menular dari dulu lagi, kanapa la perkara ini berlaku? kerana mempertahankan seorang, sanggup dia menggadaikan harapan seluruh orang kampung! Ada masa kita pasang cctv di tempat2 yg strategik tu tanpa pengetahuan siapa2... na... baru dorang tau! cctv ni bukan mahal sangat.

tapi takkan la orang kg kita suda begitu teruk sampai terpaksa pasang cctv pula... bagus lagi gunakan duit beli cctv tu tujuan lain.... Mad

jangan la ba sampai pakai cctv.... tapi sentimen inda mo bagi tau org atau mo rahsia ni mimang berlaku, inda bagus ni!!!!! kalau la saya ada di kg kali2... mesti saya jadikan satu program utk tangkap org2 mcm ni pasal sekali kana tangkap, masuk forum yg di"surf" oleh selruh dunia, mesti dia inda berani sda, dan lagi, kawan2 dia pun inda berani suda.

saya rasa la... yg tidak mo kasi tau la ni yg tali barut dlm menangkap ikan dlm tagal ni. dorang ba ni... takkkan la dorang mo kasi tau kalau kawan2 dorang yg tangkap atau sama2 tangkap sekali!!! Evil or Very Mad

jo
Pengunjung Senior

Posts : 284
Join date : 2009-06-16

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by jo on Wed Jul 15, 2009 10:50 pm

modrator.. sia inda sakap nama di sini aaa... jgn kau pandai2 ban pula..!

jo
Pengunjung Senior

Posts : 284
Join date : 2009-06-16

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by MooK on Thu Jul 16, 2009 12:42 am

jo wrote:modrator.. sia inda sakap nama di sini aaa... jgn kau pandai2 ban pula..!

hahaha... lex ko jo.. inda juga tu..
apa pun ada juga betul cakap ko tu mungkin tali barut... atau mungkin dia jaga persahabatan barula dia tidak kasi tau siapa tu org curi ikan..

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by rick paul on Thu Jul 16, 2009 9:50 am

jo...kasi tau ja tu nama......kwkwkwkwk

rick paul
Pengunjung Senior

Posts : 366
Join date : 2009-06-22
Age : 36

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by liau7080 on Thu Jul 16, 2009 1:47 pm

rupa2nya masih ada pula lagi yang keras kapala p curi itu ikan kio..(orang macam ini lah yang tiada tamadun, biar dia hidup seorang sana tangah hutan, hidup dengan peraturan dia sendiri)..kalau sia tau sia kasi lonod2 sana ponukatan..biar itu ikan ketawa tingu dia olonod... Evil or Very Mad

liau7080
Moderator
Moderator

Posts : 148
Join date : 2009-06-26
Age : 41
Location : apin2, keningau.

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by eJery on Thu Jul 16, 2009 3:50 pm

hahaahha.. ngam2.. ngam...

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by rick paul on Thu Jul 16, 2009 4:15 pm

ADESS KPL KO KASI PREBET KA?KAWOKOAKWOKAW
JO KO PURA2 JA NI KAN.....MENGAKU JA BHA SENANG....KAWOKOAWKOAW

rick paul
Pengunjung Senior

Posts : 366
Join date : 2009-06-22
Age : 36

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by Ansis on Fri Jul 17, 2009 11:29 am

tingu ni ikan banyak betul... bayangkan kalau sdh besar2...


_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by rick paul on Fri Jul 17, 2009 2:29 pm

wow......

rick paul
Pengunjung Senior

Posts : 366
Join date : 2009-06-22
Age : 36

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by MooK on Fri Jul 17, 2009 2:40 pm

apa wow saja.. ni bukan kolam ah bro.. ni sungai.. hahaha

saya mengaku selama ni baru sekarang sia nampak ikan begitu di sungai kita... dulu tabur baja pun tiada yang mau pigi singud tu baja.. nah, sekarang sudah jinak itu ikan tolong la beri kerjasama untuk sama² menjaga ikan² ini..

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by rick paul on Fri Jul 17, 2009 4:26 pm

wow maknanye setuju......sulu c atung ja yg suka tabur baja....kalau tida silap, baja sapi,,hahahah

rick paul
Pengunjung Senior

Posts : 366
Join date : 2009-06-22
Age : 36

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by freddybenz on Sat Jul 18, 2009 12:59 am

bikin panas betul pencuri ikan....bila sa pi kasi makan ikan d dupis alala....ada bekas dikepala dn leher mcm kena rambat....pandai betul tu pencuri.time ada keramaian pencuri ambi kesempatan dlm kesempitan... tapi sepanai-pandai tupai melompat,jatuh juga ke tanah ba kan kwn2...c golun betul2 maradang sudah ni....dan semua org kg....

freddybenz
Pengunjung Tetap

Posts : 669
Join date : 2009-06-16
Age : 41
Location : Desa Sepi Kg N2n Apin-Apin

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by buhangkut on Sat Jul 18, 2009 1:39 am

masalahnya, bila itu tupai akan jatuh ke tanah? kalau dia campin betul dr dahan ke dahan, mcmana? dan spt yg disebut di atas, kalau org yg nampak pun tdk mau sebut nama dia, mcmana?

buhangkut
Pengunjung Senior

Posts : 485
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by jo on Sat Jul 18, 2009 10:00 am

banyak tupai ba tulung menulung tu....

jo
Pengunjung Senior

Posts : 284
Join date : 2009-06-16

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by eJery on Sat Jul 18, 2009 11:33 am

tu yang susah tu kalau tu tupai campin btl, sampai nda jatuh ke tanah. silap2 belum lagi sampai masa mau tuai tu ikan, habis sudah tu tupai[2] p curi...

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by MooK on Sat Jul 18, 2009 8:21 pm

tapi sekali kedapatan denda dia melebihi apa yang dia buat sama tu ikan.. ni org yang mencuri ikan memang buduh macam anjing.. jangan² anjing lagi pandai dari dia.. kalau cakap sampai bila dia campin mencuri, sekarang ada beberapa orang yang disyaki tapi belum ada bukti yang mencukupi.. mungkin sekali lagi dia pigi memang kedapatan sudah..

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by eJery on Sat Jul 18, 2009 9:12 pm

siapa tu tupai mook??

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: Tagal Kg.Nuntunan

Post by Sponsored content Today at 4:05 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 4 of 25 Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 14 ... 25  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum