KNP Icon

TAGAL KG.NUNTUNAN
dengan kerjasama JABATAN PERIKANAN SABAH


Anda warga Kg.Nuntunan? Perlu login utk melihat semua topik...

Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 34 on Mon Jun 07, 2010 1:17 pm
Latest topics
» Yang pertama...
by Prisca Thu Sep 24, 2015 10:40 pm

» FIFA 2014
by edy Thu Jul 24, 2014 2:08 pm

» kaamatan 2013?
by Admin Thu Apr 17, 2014 6:53 pm

» Penduduk kg semakin maju
by Admin Tue Apr 15, 2014 9:34 pm

» KEM KESIHATAN UNTUK WARGA KG.NUNTUNAN
by sabtu Sat Apr 12, 2014 7:10 pm

» Barisan AJK JKKK Kg.Nuntunan 2014
by Admin Sat Apr 12, 2014 6:38 pm

» Senarai Koleksi Lagu (lirik)
by Admin Sun Mar 30, 2014 10:59 pm

» JOY Music Centre -Keningau
by edy Fri Feb 07, 2014 4:09 pm

» Aktiviti "org kita" di luar negeri / luar kg nuntunan
by edy Tue Jan 21, 2014 6:15 pm

» Pelawat '3rd tRAINING PROGRAM' -15okt2013
by Admin Mon Dec 09, 2013 5:28 pm

» Tahniah... ClarineSisca Clare Japrin (25sept2013)
by Admin Mon Dec 02, 2013 11:18 am

» Barking at the moon
by Admin Sat Nov 23, 2013 7:58 pm

» UPSR 5A di kg Nuntunan
by Admin Tue Nov 19, 2013 8:24 pm

» Penternakan ikan TALAPIA .. mari bincang
by edy Fri Aug 23, 2013 1:25 pm

» Jangan tebang/musnahkan pokok ini
by Admin Sat Aug 17, 2013 11:21 pm

» Gambar-gambar Tagal
by Admin Tue Aug 06, 2013 2:08 pm

» Rokok elektronik (e-cigarette)
by Admin Fri Jul 19, 2013 10:41 pm

» Post Mortem Kaamatan 2013 Kg.Nuntunan -13julai2013
by Prisca Fri Jul 19, 2013 8:52 pm

» Gambar2 Kaamatan Kg.Nuntunan -22jun2013
by Admin Mon Jul 15, 2013 2:53 pm

» Sumbangan Pesta Menuai 2013
by Admin Fri Jul 12, 2013 10:52 am

KNP Chatbox


Visitors / Pengunjung / Pelawat

siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by MooK on Tue Sep 01, 2009 9:45 pm

ya c golun yg mau kena tanya abis rumah diorang la paling besar sini dulu sebab ramai keluarga tinggal dalam rumah tu.. Razz

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by Golun on Tue Sep 01, 2009 11:05 pm

nanti la sia tanya..dia bad mood tu skrng..mook ko p tanya c borok trus ko rakam..klu ko takut nanti kita pa sama2..inda koopud ba klu songulun..heheheh..

Golun
Pengunjung Senior

Posts : 316
Join date : 2009-06-20

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by Ansis on Tue Sep 01, 2009 11:21 pm

bawa 1 kakanan... kamu rancak terus tu...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by eJery on Tue Sep 01, 2009 11:34 pm

Tapi mau banyak bukti juga tu. Kalau semua tu bukti tidak bercanggah, betul lah tu. Sbp kdg2 AKI2 kita ni ada yang pandai tokok tambah. Hehehe.. (Cadangan Saja)

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by Ansis on Tue Sep 01, 2009 11:52 pm

ya... sb itu kita perlu ambil seberapa banyak versi cerita & kita ambillah 'bhg tengah'nya...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by MooK on Wed Sep 02, 2009 11:40 am

Golun wrote:nanti la sia tanya..dia bad mood tu skrng..mook ko p tanya c borok trus ko rakam..klu ko takut nanti kita pa sama2..inda koopud ba klu songulun..heheheh..
mari la kalau ko tida berani.. sambilĀ² sia rakam dia punya teori

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by Ansis on Tue Sep 15, 2009 12:21 pm



ini gambar mangga 'yg membenarkan...'... dekat inilah konon rumah pertama kena bikin dulu...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by MooK on Tue Sep 15, 2009 12:23 pm

Ansis wrote:

ini gambar mangga 'yg membenarkan...'... dekat inilah konon rumah pertama kena bikin dulu...
ya ka pla? yang rumah diorang c sanan ka?

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by Ansis on Tue Sep 15, 2009 12:24 pm


_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by Ansis on Tue Sep 15, 2009 12:25 pm

ya tuan mook... kalau tdk silap saya inilah mangga itu...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by MooK on Tue Sep 15, 2009 12:26 pm

jadi maksudnya rumah pertama yg ada d kg nuntunan sudah kena kasi roboh la? atau masih ada lagi?

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by Ansis on Tue Sep 15, 2009 12:38 pm

mcm tiada sdh... saya masih kecil dulupun tdk sempat nampak ini rumah... sayang tiada gambar masa tu...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by AKU_REDY on Tue Sep 15, 2009 1:14 pm

Ansis wrote:mcm tiada sdh... saya masih kecil dulupun tdk sempat nampak ini rumah... sayang tiada gambar masa tu...


apalagi kami belum kena proses lagi...

AKU_REDY
Pengunjung Tetap

Posts : 608
Join date : 2009-06-22
Age : 33
Location : kampung Nuntunan

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by Ansis on Tue Sep 15, 2009 1:18 pm

yalah, betul juga...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by yone on Tue Sep 15, 2009 8:56 pm

sepa lh urg ptma yg dtg d kg...lau cm kmi nie yang tda tw pa2 msti mw tw jg,,,hihihi

yone
Pengunjung Senior

Posts : 216
Join date : 2009-08-27

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by AKU_REDY on Tue Sep 15, 2009 11:26 pm

yang pasti orang tua..hehe

AKU_REDY
Pengunjung Tetap

Posts : 608
Join date : 2009-06-22
Age : 33
Location : kampung Nuntunan

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by Ansis on Wed Sep 16, 2009 12:55 am

yone wrote:sepa lh urg ptma yg dtg d kg...lau cm kmi nie yang tda tw pa2 msti mw tw jg,,,hihihi
sila baca post2 dr awal, ada tu kena sebut kemungkinan org2 yg pertama dtg sini kg nuntunan...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by Ansis on Wed Sep 16, 2009 12:59 am

Ansis wrote:cerita terbaru... saya ada tanya2 org tua...

  • sini kg kita dulu tiada orang tinggal, pokok2 besar, nunuk banyak
  • dorang si aki mondou ada rumah sana apin2 (tempat kedai si atung sekarang) tinggal sama bini (sorimpoi) dan anak2 (imbur & simpui)
  • kawasan sana juga ada beberapa rumah lain spt rumah durang si aki kundaya+sinayam (tinggal sama2 dorang si Kintaban, burongot+miahoi (bapa mama si aki kundaya), Dumbun... durang tinggal 1 rumah bekas cina punya, durang beli..
  • 1950 durang si aki borok & aki tunjam sampai dr melalap, durang kerja sana lebih kurang setahun
  • tinggal sana tempat durang si aki mondou, rumah kecil, durang tidur atas padi
  • durang 2 orang buat rumah sana dekat mangga si andun, kira2 10-20 kaki dari itu mangga (yg membenarkan andun)... di luar tanah si andun, tempat itu masih tanah kerajaan masa itu
  • kayu durang mabil dari sana tanah si Lugiman di miri-tiri
  • si dimal masa itu tinggal sana dekat rumah durang si kunjin sekarang
  • bila makin ramai org dtg, termasuklah durang si aki ujuh, rumah tdk muat lagi
  • si aki ujuh+mayang dtg dr mawau membakut, potong getah sana, tp terpaksa pindah keluar kerana anak tdk sihat, masa itu ada si onong sdh, baru monungkamang... & tdk sihat... anak2 sebelum dia ada 'masalah' sj (faham2lah...)... durang dtg sini utk minta 'tolong' si aki mondou... & juga kerana ada tempat ambil ubat (klinik kerajaan) sana tapak rumah durang si munsih sekarang ini..
  • kerana rumah tdk muat lagi, durang buat rumah lebih besar sana tapak rumah durang si imbur sekarang
  • watak utama buat rumah, si aki borok, aki tunjam, aki ujuh, si odu giba (si apanggal sdh mati dr kg lagi) & juga si aki mondou, tp masa itu si aki mondou tua sdh
  • sbg penghargaan, si aki ujuh bg kerbau sama si aki mondou
  • sdh siap rumah, durang pindah ramai2 (mondou, ujuh, borok, tunjam, giba)... masa itu si aki borok sdh kahwin masa sana rumah dekat mangga si andun... si winnie sdh lahir sebelum pindah rumah...
  • kemudian sampai durang si aki dumbong dari lobou inanam buat rumah sana tapak sekarang
  • si aki kundaya pindah & buat rumah sana tapak rumah durang si aki borok sekarang, tp bila rosak, durang buat rumah sana tapak sekarang
  • tapak yg kosong itu durang si aki borok buat rumah
maka kronologi peneroka di kg kita...
1. borok+tunjam+mondou+ujuh (si aki mondou molohingon masa itu)
2. kundaya -ada anak sdh si pul (gudul)
3. burongot + miahei (ada anak sedia si mesuning & pingas), rumah terbakar sana tempat si kuyubin, balik tambunan, mesuning pigi kirokot kikiran sb ada tanah sana, & si kuyubin buat rumah di tapak yg terbakar itu

itu sj cerita yg saya dpt setakat ini... mungkin tdk teratur tp sekurang2nya kita ada bayangan & panduan utk bercerita mengenai sejarah siapa pertama dtg ke kg kita... nt saya cuba dptkan cerita lanjut lagi...
tempoh hari saya ada cerita2 sama si tuan bonong @ vixtone, abang si tuan golun... dia cakap memang ada 4 org yg lahir sebelum dia tp 'kurang bernasib baik' masa di membakut dulu... maka jdlah dia yg sulung...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by Ansis on Wed Sep 16, 2009 1:08 am

cerita kita ni sebenarnya semakin jelas... cuma kita perlu beberapa lagi confirmation/pengesahan atau versi cerita supaya bayangan kita ttg siapa pertama dtg sini kg semakin jelas...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by freddybenz on Wed Sep 16, 2009 9:59 am

ya...ada kemungkinan....tapi cuba mari kita ambil bukti2 atau bahan yg boleh kita kongsi bersama bagi mengenal pasti siapa orang/keluarga yg pertama datang ke kg ini.... contoh:

01. umur
02. keluarga besar
03. pemilikan tanah
04. gambar
05.

* dan utk perkara ini...mungkin kita boleh huraikan terus sejarah kg kita...tapi dari awal topik ini ada sudah pembayang utk mengenal pasti ....check to the point.....

freddybenz
Pengunjung Tetap

Posts : 669
Join date : 2009-06-16
Age : 41
Location : Desa Sepi Kg N2n Apin-Apin

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by accoe_n2n on Wed Sep 16, 2009 10:38 am

ya btll...klu lh bpa tua sy mc lg hdup kn,,lg lh snang kita mw tnya sepa yg prtma dtg cni kg kita...atawpun sepa yg pling tua cni kg kita skrg ne,,try2 lh tnya...

accoe_n2n
Pengunjung Tetap

Posts : 614
Join date : 2009-09-01
Age : 24
Location : nuntunan,keningau

View user profile

Back to top Go down

Re: siapakah orang yg pertama datang atau meneroka kg.nuntunan?

Post by Sponsored content Today at 1:50 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum