KNP Icon

TAGAL KG.NUNTUNAN
dengan kerjasama JABATAN PERIKANAN SABAH


Anda warga Kg.Nuntunan? Perlu login utk melihat semua topik...

Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 34 on Mon Jun 07, 2010 1:17 pm
Latest topics
» Yang pertama...
by Prisca Thu Sep 24, 2015 10:40 pm

» FIFA 2014
by edy Thu Jul 24, 2014 2:08 pm

» kaamatan 2013?
by Admin Thu Apr 17, 2014 6:53 pm

» Penduduk kg semakin maju
by Admin Tue Apr 15, 2014 9:34 pm

» KEM KESIHATAN UNTUK WARGA KG.NUNTUNAN
by sabtu Sat Apr 12, 2014 7:10 pm

» Barisan AJK JKKK Kg.Nuntunan 2014
by Admin Sat Apr 12, 2014 6:38 pm

» Senarai Koleksi Lagu (lirik)
by Admin Sun Mar 30, 2014 10:59 pm

» JOY Music Centre -Keningau
by edy Fri Feb 07, 2014 4:09 pm

» Aktiviti "org kita" di luar negeri / luar kg nuntunan
by edy Tue Jan 21, 2014 6:15 pm

» Pelawat '3rd tRAINING PROGRAM' -15okt2013
by Admin Mon Dec 09, 2013 5:28 pm

» Tahniah... ClarineSisca Clare Japrin (25sept2013)
by Admin Mon Dec 02, 2013 11:18 am

» Barking at the moon
by Admin Sat Nov 23, 2013 7:58 pm

» UPSR 5A di kg Nuntunan
by Admin Tue Nov 19, 2013 8:24 pm

» Penternakan ikan TALAPIA .. mari bincang
by edy Fri Aug 23, 2013 1:25 pm

» Jangan tebang/musnahkan pokok ini
by Admin Sat Aug 17, 2013 11:21 pm

» Gambar-gambar Tagal
by Admin Tue Aug 06, 2013 2:08 pm

» Rokok elektronik (e-cigarette)
by Admin Fri Jul 19, 2013 10:41 pm

» Post Mortem Kaamatan 2013 Kg.Nuntunan -13julai2013
by Prisca Fri Jul 19, 2013 8:52 pm

» Gambar2 Kaamatan Kg.Nuntunan -22jun2013
by Admin Mon Jul 15, 2013 2:53 pm

» Sumbangan Pesta Menuai 2013
by Admin Fri Jul 12, 2013 10:52 am

KNP Chatbox


Visitors / Pengunjung / Pelawat

Apa keistimewaan Kristian?

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Apa keistimewaan Kristian?

Post by Ansis on Mon Sep 21, 2009 12:06 pm

ok, kita tau forum kg ini bukan kita2 sj di sini, ramai dr luar juga yg dtg membaca post2 kita... jd mari kita bincangkan apakah keistimewaan krsitian... ingat, jgn sentuh apa2 sensitiviti agama lain... cerita pasal kristian sj... dan, siapa2 tdk boleh ambil kesempatan utk burukkan agama krsitian pula... mana2 post yg begitu akan dipadam/delete serta-merta... kalau mau burukkan juga, pigi forum lain, bukan di sini...

Apakah keistimewaan Kristian?

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by Urub Labuan on Mon Sep 21, 2009 1:03 pm

nak terangkan keistimewaan ktistian agak payah ckit la sy rasa bap ianya sukar d gmbarkn melalui kata2."perasaan" istimewa tu cuma drasa dlm diri sndiri sj..

Urub Labuan
Pengunjung Junior

Posts : 103
Join date : 2009-08-06
Location : labuan

View user profile

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by Ansis on Mon Sep 21, 2009 1:08 pm

tdk apa, kita bincang sikit demi sedikit, lama2 ia akan menjadi sesuatu yg besar...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by alphawaves on Tue Sep 22, 2009 3:12 am

Saya rasa lah..banyak keistimewaan agama kristian ni berbanding agama lain (sori bukan kutuk agama lain ya)

Salah satu keistimewaan agama kristian pada saya ialah dia fokus kepada kasih sayang semua makhluk tanpa mengira agama, bangsa dan kulit..

Ertinya kalau org kristian menderma..dia tidak pilih buluh..semua di bagi sama rata..tidak lebihkan yg ini dan kurangkan yg itu.

alphawaves
Pengunjung Awal

Posts : 11
Join date : 2009-09-21

View user profile

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by freddybenz on Tue Sep 22, 2009 7:48 am

NO komen....tapi kita kena hati2 kita pasal agama ni...sangat sensetif....

freddybenz
Pengunjung Tetap

Posts : 669
Join date : 2009-06-16
Age : 41
Location : Desa Sepi Kg N2n Apin-Apin

View user profile

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by Ansis on Tue Sep 22, 2009 1:04 pm

tiada masalah tu tuan oding... sb kita hanya bercerita mengenai kristian shj iaitu agama kita... kita tdk menyentuh mana2 agama lain... malah kristian sendiri kita sentuh fasal katolik shj & bukan gereja2 lain... jd saya fikir tiada masalah asal kita tdk memburuk2kan kepercayaan lain... selagi kita mengikuti garis panduan perbincangan yg disebut diawal topik, selagi itulah akan tiada masalah... lgpun, jika ada post2 yg sensitif & keterlaluan, saya percaya tuan admin & moderator akan memadamnya segera...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by Ansis on Tue Sep 22, 2009 1:13 pm

pd saya, salah 1 keistimewaan kristian ialah tdk pernah disebut ttg 'musuh2 kristian' oleh mana2 pemimpin... ini jelas membuktikan ttg cintakasih yg hendak diterapkan di kalangan penganut2nya... kita sendiri tau doktrin asas kristian adalah cintakasih... yg ada disebut dlm hukum yg terutama... bermakna kristian tdk mau bermusuhan dgn siapa2...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by Julyandiney on Tue Sep 22, 2009 1:23 pm

sia pun sokong tuan ansis....

Julyandiney
Pengunjung Awal

Posts : 67
Join date : 2009-06-24
Age : 38
Location : kota kinabalu

View user profile

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by Ansis on Tue Sep 22, 2009 1:30 pm

hehe... kita bincang2 sj tuan julyandiney...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Keistimewaan

Post by erick on Tue Sep 22, 2009 1:38 pm

Ansis wrote:ok, kita tau forum kg ini bukan kita2 sj di sini, ramai dr luar juga yg dtg membaca post2 kita... jd mari kita bincangkan apakah keistimewaan krsitian... ingat, jgn sentuh apa2 sensitiviti agama lain... cerita pasal kristian sj... dan, siapa2 tdk boleh ambil kesempatan utk burukkan agama krsitian pula... mana2 post yg begitu akan dipadam/delete serta-merta... kalau mau burukkan juga, pigi forum lain, bukan di sini...

Apakah keistimewaan Kristian?

Ok bah kalu ko toke, eeh toke lah pula... Tuna Ansis... he he

Keistimewaan? Banyak betul.. rasa-rasanya tak muat komputer ku ini bah, klu tulis semua... he he
Tetapi yang penting SEMUA YANG PERCAYA KEPADANYA PASTI DISELAMATKAN.

erick
Pengunjung Awal

Posts : 58
Join date : 2009-09-09

View user profile http://www.salibajaib.com

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by Ansis on Tue Sep 22, 2009 1:43 pm

hehe tuan... kasi masuk sj... saya tau banyak idea tuan ttg ini... sikit2 pun ok sdh tu, berguna sdh utk para pembaca kristian...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by orud on Tue Sep 22, 2009 10:01 pm

Satu lagi yg paling saya kagum dengan doktrin kristian ini ialah..katalah saurang kristian di pukul..dia sama sekali tidak akan membalas pukulan tersebut..tapi setau saya mereka di galakan berdoa supaya org yg memukul tadi di ampunkan oleh tuhan..dan dalam kristian juga tidak disebutkan adanya org2 yg layak dibunuh kerana memusuhi kristian.

orud
Pengunjung Awal

Posts : 12
Join date : 2009-09-21

View user profile

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by freddybenz on Tue Sep 22, 2009 10:20 pm

dalam soal2 keagamaan ni,saya sangat terharu dan buat pujian dengan penjelasan dari tuan orud dengan tuan erick....TQ sekali lagi...

freddybenz
Pengunjung Tetap

Posts : 669
Join date : 2009-06-16
Age : 41
Location : Desa Sepi Kg N2n Apin-Apin

View user profile

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by buhangkut on Tue Sep 22, 2009 11:54 pm

penjelasan kamu semua senang mo faham... tq

buhangkut
Pengunjung Senior

Posts : 485
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Keistimewaan

Post by erick on Wed Sep 23, 2009 12:38 am

orud wrote:Satu lagi yg paling saya kagum dengan doktrin kristian ini ialah..katalah saurang kristian di pukul..dia sama sekali tidak akan membalas pukulan tersebut..tapi setau saya mereka di galakan berdoa supaya org yg memukul tadi di ampunkan oleh tuhan..dan dalam kristian juga tidak disebutkan adanya org2 yg layak dibunuh kerana memusuhi kristian.

Sokongan untuk ayat di atas:
"Karena jikalau kamu mengampuni kesalahan orang, Bapamu yang di sorga akan mengampuni kamu juga. Tetapi jikalau kamu tidak mengampuni orang, Bapamu juga tidak akan mengampuni kesalahanmu." (mat. 6:14-15)

"...Tetapi Aku berkata kepadamu: Kasihilah musuhmu dan berdoalah bagi mereka yang menganiaya kamu." (mat. 5:44)

Walau beribu kali kita pigi mengaku dosa di hadapan pader, jika tidak menapuni orang lain, telah dijelaskan Tuhan tidak akan mengampuni kita. Amat susah untuk kita mengampuni musuh apatah lagi berdoa untuk mereka, tetapi mintalah kepada Tuhan supaya kita dapat melakukan semua itu dengan bantuannnya. Memang kalau kita menggunakan kekuatan manusiawi@kedagingan untuk ini, kita akan gagal mengasihi dan mengmpuni orang lain. Smile Very Happy

orud.. lain kali klu ko dipukul bagus ko lari saja... he he Laughing

erick
Pengunjung Awal

Posts : 58
Join date : 2009-09-09

View user profile http://www.salibajaib.com

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by eJery on Fri Sep 25, 2009 12:28 pm

Susah betul mau kasi musnah atau menghilangkan perasaan benci/dendam trhadap org yang pernah jahat sama kita. 2 lah tu susah mau memaafkan. Tu org akan sentiasa berfikir: "Kadapo, orubaan ku isio insan tadau, sulian ku isio di" tapi dia nda pernah tefikir yang seperti di atas (Mat. 6:14-15, Mat. 5:14)

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Mengampuni

Post by erick on Fri Sep 25, 2009 1:09 pm

Untuk mengampuni orang lain, kita tidak dapat berbuat demikian dengan kekuatan manusia atau dengan azam kita sendiri. Kita harus mengimani ayat itu(Mat. 6:14-15, Mat. 5:14) dan berdoa kepada Tuhan supaya Dia yang berkuasa dapat memberikan kita pentunjuk, bimbingan, pimpinan dan kekuatan melalui Roh Kudusnya. Pekerjaan benci dan dendam adalah perkerjaan syaitan, oleh itu hanya kuasa dari Tuhan sahaja yang dapat mengalahkannya.
Laughing

erick
Pengunjung Awal

Posts : 58
Join date : 2009-09-09

View user profile http://www.salibajaib.com

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by AKU_REDY on Fri Sep 25, 2009 6:48 pm

oleh sebab itu..sebelum kita berbuat sesuatu yg menyinggung hati atau perasaan org lain mesti la kita berfikir bahawa tindakan kita itu benar atau pun tidak dan seandainya sudah terlanjur tindakan sedemikian,,, jangan segan dan jangan malu utk minta maaf...supaya jalinan persaudaraan ataupun persahabatan sentiasa baik dan sangat baik..

AKU_REDY
Pengunjung Tetap

Posts : 608
Join date : 2009-06-22
Age : 33
Location : kampung Nuntunan

View user profile

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by orud on Fri Sep 25, 2009 7:46 pm

erick wrote:
orud wrote:Satu lagi yg paling saya kagum dengan doktrin kristian ini ialah..katalah saurang kristian di pukul..dia sama sekali tidak akan membalas pukulan tersebut..tapi setau saya mereka di galakan berdoa supaya org yg memukul tadi di ampunkan oleh tuhan..dan dalam kristian juga tidak disebutkan adanya org2 yg layak dibunuh kerana memusuhi kristian.

Sokongan untuk ayat di atas:
"Karena jikalau kamu mengampuni kesalahan orang, Bapamu yang di sorga akan mengampuni kamu juga. Tetapi jikalau kamu tidak mengampuni orang, Bapamu juga tidak akan mengampuni kesalahanmu." (mat. 6:14-15)

"...Tetapi Aku berkata kepadamu: Kasihilah musuhmu dan berdoalah bagi mereka yang menganiaya kamu." (mat. 5:44)

Walau beribu kali kita pigi mengaku dosa di hadapan pader, jika tidak menapuni orang lain, telah dijelaskan Tuhan tidak akan mengampuni kita. Amat susah untuk kita mengampuni musuh apatah lagi berdoa untuk mereka, tetapi mintalah kepada Tuhan supaya kita dapat melakukan semua itu dengan bantuannnya. Memang kalau kita menggunakan kekuatan manusiawi@kedagingan untuk ini, kita akan gagal mengasihi dan mengmpuni orang lain. Smile Very Happy

orud.. lain kali klu ko dipukul bagus ko lari saja... he he Laughing

Ya lari sebelum binjul kapala ooh. hahahaa.

orud
Pengunjung Awal

Posts : 12
Join date : 2009-09-21

View user profile

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by eJery on Fri Sep 25, 2009 8:13 pm

Kalau binjul kepala mungkin ok sikit. Tapi kalau luka sini sana. Jait sini sana. Lebam sini sana. Bahaya juga tu. Bagus kana cakap penakut daripada melawan.

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by orud on Fri Sep 25, 2009 8:30 pm

betul ejery..lebih bagus kana cakap panakut dari dapat sakit..hehehe, daripada di cakap berani tapi tulang patah sini sana..hahaha

orud
Pengunjung Awal

Posts : 12
Join date : 2009-09-21

View user profile

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by Urub Labuan on Sat Sep 26, 2009 7:39 am

siap kana bagi firman lg o..sy terpanik sekejap mau pikir apa mau dtulis sini ni..sy takut kana quote dgn firman jg..hehe..nasib ko tak main2 dlm tajuk ni tuan redy,kalo tak full screen ni dgn firman sj..main2 kio..anyway erick,kounsikou au ogigina itu firman2 ko tu.baik utk smua..

Urub Labuan
Pengunjung Junior

Posts : 103
Join date : 2009-08-06
Location : labuan

View user profile

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by MooK on Sun Sep 27, 2009 8:52 pm

sia pernah kena tanya kawan yang belum menganut apa² agama pasal apa kebaikan dan keburukan agama kristian... sebab dia sedang memilih apa agama dia mau masuk pada waktu itu... terus sia cakap la panjang lebar pasal kebaikan agama kristian(bagus kalau betul apa sia cakap sama dia hehehe).. salah satu sia bagi tau dia ialah TANDA SALIB. mengapa TANDA SALIB sangat istimewa? Dengan tanda salib kita akan di rahmati atau di berkati oleh TUHAN di dalam segala kegiatan kita termasuklah sewaktu kita tidur, kita belajar, kita bekerja, kita makan dan sebagainya. Jika kita membuat tanda salib itu bermaksud kita mengundang Tuhan untuk menjaga atau melindungi kita sehingga kita tidak melakukan hal-hal yang tidak sesuai dengan kehendak-NYA.

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by ies on Mon Sep 28, 2009 12:02 am

SWEET REFLECTION:"DRINK,STEAL,SWEAR N LIE"
1. "Drink" from the "everlasting cup" everyday.
2. "Steal" a moment to help someone that is in worse shape than you are.
3. "swear" that you will be a better person today than yesterday.
4. and last but not least,when you "lie"down at night, thank God for the gift of another beautiful and rewarding day.

ies
Pengunjung Setia

Posts : 1005
Join date : 2009-09-27
Location : kk

View user profile

Back to top Go down

Keistemewaan kristian

Post by erick on Mon Sep 28, 2009 4:27 pm

Tread ini JANGAN sentuh hal lain hanya sekitar perbincangan KEISTEMEWAAN KRISTIAN SAHAJA kita semua dah lupa....

erick
Pengunjung Awal

Posts : 58
Join date : 2009-09-09

View user profile http://www.salibajaib.com

Back to top Go down

Re: Apa keistimewaan Kristian?

Post by Sponsored content Today at 5:34 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum