KNP Icon

TAGAL KG.NUNTUNAN
dengan kerjasama JABATAN PERIKANAN SABAH


Anda warga Kg.Nuntunan? Perlu login utk melihat semua topik...

Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 2 Bots

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 34 on Mon Jun 07, 2010 1:17 pm
Latest topics
» Yang pertama...
by Prisca Thu Sep 24, 2015 10:40 pm

» FIFA 2014
by edy Thu Jul 24, 2014 2:08 pm

» kaamatan 2013?
by Admin Thu Apr 17, 2014 6:53 pm

» Penduduk kg semakin maju
by Admin Tue Apr 15, 2014 9:34 pm

» KEM KESIHATAN UNTUK WARGA KG.NUNTUNAN
by sabtu Sat Apr 12, 2014 7:10 pm

» Barisan AJK JKKK Kg.Nuntunan 2014
by Admin Sat Apr 12, 2014 6:38 pm

» Senarai Koleksi Lagu (lirik)
by Admin Sun Mar 30, 2014 10:59 pm

» JOY Music Centre -Keningau
by edy Fri Feb 07, 2014 4:09 pm

» Aktiviti "org kita" di luar negeri / luar kg nuntunan
by edy Tue Jan 21, 2014 6:15 pm

» Pelawat '3rd tRAINING PROGRAM' -15okt2013
by Admin Mon Dec 09, 2013 5:28 pm

» Tahniah... ClarineSisca Clare Japrin (25sept2013)
by Admin Mon Dec 02, 2013 11:18 am

» Barking at the moon
by Admin Sat Nov 23, 2013 7:58 pm

» UPSR 5A di kg Nuntunan
by Admin Tue Nov 19, 2013 8:24 pm

» Penternakan ikan TALAPIA .. mari bincang
by edy Fri Aug 23, 2013 1:25 pm

» Jangan tebang/musnahkan pokok ini
by Admin Sat Aug 17, 2013 11:21 pm

» Gambar-gambar Tagal
by Admin Tue Aug 06, 2013 2:08 pm

» Rokok elektronik (e-cigarette)
by Admin Fri Jul 19, 2013 10:41 pm

» Post Mortem Kaamatan 2013 Kg.Nuntunan -13julai2013
by Prisca Fri Jul 19, 2013 8:52 pm

» Gambar2 Kaamatan Kg.Nuntunan -22jun2013
by Admin Mon Jul 15, 2013 2:53 pm

» Sumbangan Pesta Menuai 2013
by Admin Fri Jul 12, 2013 10:52 am

KNP Chatbox


Visitors / Pengunjung / Pelawat

Sejarah Kg.Nuntunan

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Sejarah Kg.Nuntunan

Post by Admin on Mon Jun 15, 2009 9:58 pm

Anda tau ttg sejarah kg.Nuntunan? Mari kita bincangkan sejarah kampung kita.

Admin
Admin

Posts : 4885
Join date : 2009-06-09

View user profile http://nuntunankeningau.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by edy on Tue Jun 16, 2009 8:46 pm

Betulkan saya kalau fakta berikut kurang tepat:-

Nuntunan sebenarnya terbahagi kepada 3 kawasan utama iaitu

a. siba
b. soborong
c. mararagang

namun sejak 10 tahun ini suda menjadi 4 kawasan pula, di tambah dgn kawasan ke -4 iatu "rezab"

semua keluarga di ke 4/4 kawasan ini adalah "sangat" bersaudara termasuklah adik beradik, anak beranak, uncle miuncle, anty beranty dan berbagai2 lagi...

yang saya ingat, sekitar tahun 70an ( 1970- 1972) tiga keluarga yang pertama ke mararagang ialah Kuyubin, Dumbong dan Kandui. Waktu ini "Nuntunan" sendiri belum ada malah ramai org luar kenal kita melalui nama "kg ampat-ampat" dan "kg.Pinisi", Nama Kg.Nuntunan hanya muncul sekitar tahun 80an atas inisiatif Pengerusi JKKK dan Ketua Kampung waktu itu untuk mendaftarkan kg kita dengan pejabat daerah keningau.

Mari kita selidiki dan bercerita tentang ini...

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by Admin on Tue Jun 16, 2009 8:56 pm

ya, dulu kg kita lebih dikenali dgn kg.ampat ampat atau kg.pinisi... cuma nama ini mgkin tdk terdaftar sbg nama yg sah...

Nama Kg.Nuntunan pula pd pendpt saya diambil utk menunjukkan majoriti/semua penduduk kg nuntunan berasal dr tambunan... jd nuntunan dlm bahasa dusun bermaksud 'tempat terkumpul' org2 tambunan... maka kg kita pun dinamakan sbg Kg.Nuntunan. Jika kita bertanya pd org2 tua di kampung, semua mereka memang berasal dr tambunan, malah saudara-mara masih ada di kampung2 di Tambunan.

_________________

Admin
Admin

Posts : 4885
Join date : 2009-06-09

View user profile http://nuntunankeningau.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by freddybenz on Tue Jun 16, 2009 11:14 pm

topinai..mcm saya ada dengar cerit orang tua2,bilang nama kg.nuntunan ni ada kaitan dengan sebuah anak sungai (lokos) nuntunan yang mna sumber air utk kg pada zaman british lagi.memang nama dahulu pinisi dan lebih dikenali 4 4.dn slepas digajet ia telah diberi nama kg.Nontunan..tq

freddybenz
Pengunjung Tetap

Posts : 669
Join date : 2009-06-16
Age : 41
Location : Desa Sepi Kg N2n Apin-Apin

View user profile

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by Admin on Tue Jun 16, 2009 11:23 pm

ya mungkin juga... tp timbul pula lagi persoalanan, itu lokos mcmana dpt nama nuntunan?

_________________

Admin
Admin

Posts : 4885
Join date : 2009-06-09

View user profile http://nuntunankeningau.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by freddybenz on Wed Jun 17, 2009 12:03 am

oh ya..nuntunan ialah asalnya nountun drp 1 anak sg (lokos) yg mana banyak mata air mengalir ke 1 arah dan setelah terkumpulnya air @ nountun maka lokos tersebut dipanggil "nountunan waig".maka setelah orng dulu2 menjumpai air ini maka,mereka menjadikan punca air ini sebagai sumber air utk kg.4 4 dan setelah kg ini diwartakan(gajet) maka nama 4 4 pun ditukar kpd kg nuntunan baru @ nuntunan..mcm inilah cerita yg sa dengar..dan kebetulan juga semua org tua dulu2 berasal drp tambunan..ngam juga tu kan..

freddybenz
Pengunjung Tetap

Posts : 669
Join date : 2009-06-16
Age : 41
Location : Desa Sepi Kg N2n Apin-Apin

View user profile

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by Admin on Wed Jun 17, 2009 8:21 pm

macam masuk akal juga ni cerita... harap lebih ramai dtg berbincang sini supaya sejarah kg lebih jelas...

_________________

Admin
Admin

Posts : 4885
Join date : 2009-06-09

View user profile http://nuntunankeningau.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by jo on Wed Jun 17, 2009 11:35 pm

sa masih ingat yg sungai/lokos nuntunan ni mimang wujud dari dulu lagi mengalir dari tempat dorang si kandui sampai tempat dorang si rupin (apok?), sungai ni memang inda perna kering... tapi mcmana lokos ni mendapat nama tidak dapat dipastikan.........

jo
Pengunjung Senior

Posts : 284
Join date : 2009-06-16

View user profile

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by Ansis on Thu Jun 18, 2009 12:15 am

so, sekarang ada 2 versi...
1. kerana ada anak sungai (lokos) yg terkumpul dr beberapa anak sungai, maka dipanggil nuntunan.
2. penduduk majoriti dr tambunan, terkumpul di kg, maka dipanggil nuntunan

harap ada org tua2 yg dpt memberikan penjelasan...

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by freddybenz on Fri Jul 24, 2009 11:35 pm

hai...kwn2,coba kita ambi masa utk mengimbas kembali sejarah kg kita ini..mana tau ada yg lebih arif atau lebih tau perkembangannya.....mcm mana kg kita diberi nama nuntunan?...

freddybenz
Pengunjung Tetap

Posts : 669
Join date : 2009-06-16
Age : 41
Location : Desa Sepi Kg N2n Apin-Apin

View user profile

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by edy on Fri Jul 24, 2009 11:48 pm

betul tu freddybenz..........

mustahil la tiada org2 tua di kg kita sekarang yg tahu asal usul nama kg kita ni....... sebab dorang ba yg kasi nama tu!

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by edy on Sat Jul 25, 2009 12:09 am

ok biar saya cerita siiikit apa yg saya tahu ttg kg kita ni......

a. tahun 70an (saya suda sekolah rendah.......) nama kg nuntunan ni inda muncul langsung, seluruh apin2 panggil kita kg 4-4 sebab kg kita ni terletak batu 44 kalau dikira dari KK

b. 60an... Kg pinisi juga menjadi salah satu nama utk kg kita tapi yg saya ingat, kg pinisi ini berasal dari pada rumah pertama yg agak besar (sekarang ni tapak rumah berkenaan adalah di tapak rumah dorang si imbur)

c. rumah ni menempatkan hampir 10 buah keluarga... dorang si aki mondou yg tuan besar di rumah ini, semua org di rumah ini adalah berasal dari nuntunan dan org tambunan waktu tu mimang suka tinggal di siring sungai, waktu tu rumah lama dorang si onom/gurisah belum ada!

d. kepercayaan org2 dulu ialah tidak buli main-main sama binatang.. nanti kalau main2 sama binatang akan jadi kes "osisian" atau banjir besar akan melanda, hujan lebat akan turun dan ribut petir akan sambar menyambar... jadi kerana ramai org yg tinggal di rumah ini, anak2 mereka kadang2 jajal kasi gusuk2 tu belakang ketam sampai tu ketam jalan mcm kana bakar belakang... dll perangai lagi... sampai dorang ketawa2 sampai selalu banjir besar dan dorang panggil ini nosisian, osisian... MUNGKIN inilah nama asal usul kg PINISI

e. Bila kg mula maju.... tahun 80an... saya punya beliau yg jadi pengerusi JKKK dan ketua kg (si Victor Dumbong)... dia telah mengambil peranan utk mendaftarkan kg kita sebagai sebuah kg yg berdaftar di pejabat daerah. Sebelum itu kg kita adalah dibawah pentadbiran kg apin2, kita inda kana tingu langsung waktu tu.....

f. Beberapa YB telah datang ke Kg kita... jadi kg kita perlu ada nama, kg 4-4 mimang inda ngam, apa la ig kg PINISI... last2 kana kasi nama sbg Kg Nuntunan iaitu tempat org2 tambunan berkumpul di satu tempat maka ia dinamakan kg "nountunan" tapi kemudiannya bedaftar sebagai kg NUNTUNAN

g. Ada juga usaha2 org2 muda dan pemimpin2 muda untuk menamakan kg kita sebagai kg Nuntunan Baru selepas itu tapi semuanya inda di terima oleh kebanyakkan orang......

h. Lokos yg bernama NUNTUNAN tu hanya dinamakan selepas nama kg kita sahaja.... ia tiada nama sebenarnya pada asalnya, ia ditemui oleh org2 yg mula2 meneroka di mararagang dan soborong... mereka inda tau macamana mo kasi nama tu sungai/lokos so dorang kasi nama dgn nama nuntunan la. Pasal ada sungai2 lain yg mengalir ke sungai ini... ini adalah fenomena biasa sungai.... w/pun begitu tiada sungai2 kecil yg begitu ketara mengalir ke lokos ini... so nama Nuntunan hanya dinamakan selepas kg kita establish.

i. saya masih ingat lagi masa kecil2... banyak ba labi2 dan ikan2 kecil di lokos ini.. tapi banyak juga pacat... kami round2 dari tempat dorang si rupin sampai ke tempat dorang si kandui/tempat kami juga (dumbong)... tapi tidak jelas akan kewujudan sungai2 kecil yg mengalir ke lokos ini

j. jadi bagi saya... memang SAH .... nama kg kita Nuntunan berasal dari perkataan NOUNTUNAN tapi kemudian dipermudahkan menjadi NUNTUNAN kerana org2 kg kita (yg kebanyakkannya berasal dari tambunan) berkumpul di tempat ini dan menjadi tempat miuntunun, nountunan do tulun tambunan dan akhirnya menjadi NUNTUNAN

panjang pula....... baca la kamu!

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by edy on Sat Jul 25, 2009 12:13 am

satu lagi... lokos ni terletak di kg soborong..... mana mungkin tiba2 org di "siba" mau akun nama sungai kecil tu jadi nama kg dorang sedangkan ia terletak di soborong?

ini sangat jelas sebenarnya kerana org soborong ni sebenarnya adalah juga merupakan penduduk pertama di kg kita...... sama hayatnya dgn org di kg siba... mereka ni walaupun bersaudara tapi perasaan "inda suka sama jiran" adalah sangat tinggi...... ini berlaku duuulu sekitar tahun 70an... hanya persaudaraan/perkahwinan yg telah merapatkan org kg siba dan kg soborong...

edy
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3660
Join date : 2009-06-15

View user profile http://stedmund-jvsite.forumotion.net/

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by freddybenz on Sat Jul 25, 2009 12:37 am

nah kan...tuan edy da dapat ceritakan sejarahnya....k..kwn2 lain mcm....ada tambahan.....ini sangat bagus utk generasi akan datang.....pada hal saya pun belum tahu lebih dalam sejarah kg kita ni.....TQ tuan edy....

freddybenz
Pengunjung Tetap

Posts : 669
Join date : 2009-06-16
Age : 41
Location : Desa Sepi Kg N2n Apin-Apin

View user profile

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by Ansis on Sat Jul 25, 2009 9:37 am

edy wrote:betul tu freddybenz..........

mustahil la tiada org2 tua di kg kita sekarang yg tahu asal usul nama kg kita ni....... sebab dorang ba yg kasi nama tu!
betul tu, selagi durang masih ada, ambil peluang utk tanya2... tp tanya banyak org supaya cerita lebih standard, sb kalau tanya saturang sj, nt cerita itu cerita version dia sendiri, ada tambah2 tulak2... hehehe... jd tanya ramai org... pigi tanya yg tua2, kalau yg masih muda remaja mcm saya, pandai saya modified cerita..

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by huukma on Sat Jul 25, 2009 12:55 pm

cerita ini memang menarik..kalau kita cakap2 saja dlm forum ini, saya rasa mungkin susah untuk kita mencapai apa yang kita hajatkan atau objective topic ini di dalam forum kita. saya cadangkan
1. ditubuhkan satu ajk kecil sebagai action team especially di kalangan forumers (yg berada di kampung sekarang ini)
2. ahli lain boleh diambil di kalangan orang2 kampung tidak semestinya berada di dalam forum ini.
3. adakan interview dengan orang2 tua di kampung.
4. compile hasil interview untuk dapatkan cerita penuh.

pilihan
5. tulis sebuah buku cerita dan boleh dikomersial kan..
cheers

huukma
Pengunjung Senior

Posts : 489
Join date : 2009-07-16

View user profile

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by eJery on Sat Jul 25, 2009 4:32 pm

sa setujuh dgn cadangan si huuk...ma...

eJery
Pengunjung Tetap

Posts : 674
Join date : 2009-06-25
Age : 33
Location : Id guwas do gata.

View user profile http://www.facebook.com/ejery

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by MooK on Sat Jul 25, 2009 11:31 pm

sia setuju ni cadangan c tuan huukma..
sebenarnya ramai org kampung mau join ni kita punya forum tapi diorang tidak ada peluang mau masuk sini.. mungkin tiada komputer ka atau internet.. semua diorang pun sokong pasal ni forum.. nanti kalau kita lantik jadi ajk pun mungkin diorang akan bagi kerjasama.. lagi pun ni forum bukan untuk org lain tapi untuk kebaikan kampung kita juga..

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by Ansis on Sat Aug 15, 2009 9:24 am

ini saya dtp dr internet... http://www.answers.com/topic/keningau dan http://yawiki.org/proc/Keningau

The village of Nuntunan in Apin-Apin was known as "44" during British
rule. This indicated its distance of 44 miles (71 km) from Tenom,
another British administration centre. Nuntunan was also known as
"Office", because the British had its office by the Sg Apin-Apin
riverbank which was later taken over by the Japanese. When the British
returned after the surrender of the Japanese, the remaining Japanese
soldiers surrendered at Nuntunan. The locals still believe that the
Japanese soldiers had hidden some treasures around the village before
their retreat, although this claim has never been properly
investigated. Nuntunan, a particularly inaccessible locale, is believed
to be the place where the Japanese soldiers hid their shotguns or even
their gold treasures.

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by Ansis on Sat Aug 15, 2009 9:30 am

jd, mungkin betullah dupis tu drpd perkataan office... dan 44 tu rupanya jarak 44 batu (71km) kg nuntunan dari Tenom.. sb masa tu ada pejabat pentadbiran british di sana. Sana dupis ada ofis british dulu sebelum diambil oleh jepun dan kemudian bila jepun kalah, tentera jepun menyerah diri & british ambil balik itu ofis sana dupis...

ikut cerita, sini kg kita ada tertanam senjata jepun & juga harta peninggalan jepun tp tdk pernah disiasat secara serius..

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by Urub Labuan on Sat Aug 15, 2009 10:09 am

mknanya,kg kita penu dgn khazanah purba tp kta sj yg x perasan...apapun.idea c huukma sgt baik.kalau ble,ajk nya di kalangan yg dewasa dan yg baru meningkat dewasa(campur).persepsi antara kedua2 golongan ni mstilah bbeza kn jd byk jwpan yg mrk perlukan dan buku yg akn dihasilkan nnt lebi menarik..

Urub Labuan
Pengunjung Junior

Posts : 103
Join date : 2009-08-06
Location : labuan

View user profile

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by MooK on Sat Aug 15, 2009 3:31 pm

janganĀ² sana sungai dupis masih ada tu boom musim jipun/british.. ba ba

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by Ansis on Sat Aug 15, 2009 7:05 pm

saya fikir2, mungkin ada juga 'harta' yg ditanam oleh tentera jepun sini kg tp tdk tau di mana... atau mungkin, semasa jepun menyerah kalah, british sdh tahu & mengambilnya..

_________________
I move where my heart takes me. I'm not bound to anything. I run the field. I cross over the mountain tops. I pass through a lot of great places in this immense earth.

Ansis
Pakar Rujuk KNF

Posts : 3220
Join date : 2009-06-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by freddybenz on Sun Aug 16, 2009 11:40 am

memang ada harta peninggalan jepun/british d kg kita ini,tapi inda tau d mana,dulu pernah Hi tachi pi korek sana...???? tapi tiada harta pun,sampai 30meter dalamnya... nanti satu hari jumpa la tu harta......

freddybenz
Pengunjung Tetap

Posts : 669
Join date : 2009-06-16
Age : 41
Location : Desa Sepi Kg N2n Apin-Apin

View user profile

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by MooK on Sun Aug 16, 2009 11:51 am

sudah hanyut mangkali kena banjir hehe.. tapi takkan diorang tanam sana sungai kan Razz

_________________

MooK
Moderator
Moderator

Posts : 1655
Join date : 2009-06-19
Age : 33
Location : pin up pin

View user profile

Back to top Go down

Re: Sejarah Kg.Nuntunan

Post by Sponsored content Today at 4:06 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum